Fördelarna med att rekrytera på sociala medier är flera och det hjälper arbetsgivare idag att nå både passivt och aktivt arbetssökande talanger.
Vi är experter inom området, och nedan har vi listat våra fem bästa tips för att lyckas med social rekrytering!
Använd målgruppsanpassning för att hitta rätt kandidater
Oavsett vilken tjänst ni ska tillsätta så är troligtvis inte de bästa kandidaterna aktivt arbetssökande i dagsläget. De sitter antagligen på ett annat jobb idag. Att nå rätt målgrupp från början är därför extra viktigt i er rekrytering. Med målgruppsanpassning på sociala medier når annonsen rätt talanger – inte tvärtom. Det går att skapa målgrupper efter ålder, geografisk placering, intressen och andra demografiska kriterier för att annonsen ska nå rätt.
Använd medarbetarporträtt i er annonsering
För att göra er annons personlig och tilltalande är medarbetarporträtt fördelaktigt att använda. Rörligt material genererar generellt sett flest visningar. Här kan ni lyckas förmedla en varm vi-känsla och även stärka ert arbetsgivarvarumärke för att göra er mer attraktiv bland de bästa kandidaterna.
Välj rätt social media-plattform
Beroende på vilken tjänst ni ska tillsätta och vilken målgrupp ni vill nå är det viktigt att besluta vilken plattform ni vill annonsera er rekrytering på. Facebook och Instagram är de mest populära bland sociala medier, men är det där er målgrupp befinner sig? Läs mer om vilken plattform som passar er tilltänka tjänst och målgrupp här.
Engagera er i er målgrupp
När ni annonserar på sociala medier är det viktigt att också visa engagemang i er målgrupp och möta dem i den digitala världen och på era sociala medier. Svara på och gilla kommentarer, uppmuntra till delningar och håll er aktiva för att inte tappa deras intresse.
Skapa en tilltalande landningssida
Efter att kandidaten har fastnat för just er annons och klickat sig vidare är det viktigt att även landningssidan tilltalar dem. Det är bäst att ha en kort, koncis och innehållsrik beskrivning. I innehållet kan det vara fördelaktigt för er att först och främst förmedla fördelar med att jobba hos er. Krav och kvalifikationer bör vara ert sekundära fokus.