Trots förra årets utmaningar nådde eller överträffade 78 procent av de nordiska företagen sina tillväxtmål.
Det visar en ny undersökning utförd av Oracle NetSuite.
Andelen som nådde tillväxtmålen är en procentenhet högre än i en liknande undersökning som utfördes innan pandemin. Den nya undersökningen som heter The State of Growth genomfördes i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, samt i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Mellanöstern. Syftet var att ta reda på hur företag har hanterat pandemin. inte minst vad gäller tillväxt.
– Det framgår tydligt av vår undersökning att man verkligen ansträngt sig för att anpassa sig till pandemin på de flesta företag i Norden, för att kunna nå sina tillväxtmål. Men man vet att det fortfarande finns utmaningar att hantera. Förutsättningar förändras ständigt och det krävs ansträngningar för att tillgodose de anställdas behov, vad gäller hur och var de vill arbeta. Det är de företag som anpassar sig snabbt och agerar effektivt som kommer att ha bäst tillväxt, säger Adrian Rotchell, försäljningschef för Nordeuropa på Oracle NetSuite.
Optimismen spirar
Företagen i undersökningen har lyckats anpassa sina verksamheter under det senaste året och de är fyllda av optimism vad gäller tillväxt under 2021.
– Majoriteten, 78 procent, av de nordiska deltagarna i undersökningen uppger att deras företag nådde eller överträffade sina tillväxtmål. Det är ändå en mindre andel än i Storbritannien (83 procent) och Tyskland (80 procent), men större än i Frankrike (73 procent) och Italien (72 procent).
– Av hela undersökningen framgår det att uppfyllandet av tillväxtmålen varierade mellan olika branscher. Reklam, media och förlag toppar med en andel på 89 procent. Även konsulttjänster (85 procent), samt mjukvara och teknik (82 procent) hävdar sig väl. Tillverkande industri (64 procent) och detaljhandeln (70 procent) klarade sig sämre.
– Trots alla utmaningar just nu förväntar sig 50 procent av de nordiska deltagarna en tillväxt för helåret 2021, medan 24 procent tror på en oförändrad omsättning. I Spanien (66 procent), Storbritannien (65 procent) och Italien (59 procent) ser man mest positivt på det innevarande året.
Mer än överlevnad
Det är tydligt att de flesta företag har lyckats anpassa sig till förändrade omständigheter under det senaste året. Och det finns en tro på att man ska lyckas göra det även i fortsättningen.
– På majoriteten av de nordiska företagen tycker man inte att det har varit en övermäktig uppgift att hantera pandemin. Endast 19 procent tycker att pandemin varit det största externa hotet mot verksamheten. 20 procent anger nya konkurrenter som omdanar branscher och 16 procent politiskt orsakad osäkerhet.
– 64 procent av de nordiska deltagarna anser att deras företag varit bättre än genomsnittet på att anpassa sig till pandemin.
– 81 procent i Norden säger sig ha varit tvungna att förändra hur de interagerar med sina kunder under de senaste tolv månaderna. 69 procent anger att försäljningen online ökat och 65 procent att de använder sig av fler kanaler för försäljning online.
Vill jobba på distans
Hur folk arbetar har förändrats under det senaste åren och de förväntar sig flexibla arbetssätt även i framtiden.
– Endast 20 procent av de nordiska deltagarna i undersökningen planerar att åka in till kontoret på heltid framöver. De som är över 55 år är mer positiva till det, med en andel på 42 procent. 34 procent vill ha flexibla arbetstider.
– 53 procent förväntar sig kunna arbeta mer på distans efter att pandemin klingat av.
– Ökningen av distansarbete har inte påverkat förmågan att samarbeta. 48 procent av de nordiska deltagarna säger att den är oförändrad och 15 procent att den har förbättrats.
– Av de saker som saknas från tiden innan pandemin toppar fysiska möten, vilket 31 procent anger. Men hela 69 procent av de nordiska deltagarna saknar inte samarbete som inbegriper fysiska möten. Det tyder på att många har hittat arbetssätt som de trivs med under pandemin.