Hygien och hälsobolaget Essity hamnar på andra plats efter IKEA när svenska folket får ranka landets 150 största arbetsgivare i den årliga undersökningen Randstad Employer Brand Research.
Det är bland annat Essitys anställningstrygghet och goda rykte som uppskattas av svenskarna.
− Vi är glada och stolta över utmärkelsen som visar att vi är en attraktiv arbetsgivare. På Essity är hållbarhetsaspekten närvarande i allt vi gör, självklart i våra produkter och lösningar, men också när det gäller karriär, hälsa och social hållbarhet, säger Åsa Gidsäter Roos, HR Direktör Nordic & Baltics.
Randstads undersökning visar också att faktorer som god arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter är viktigt vid val av arbetsgivare. Självledarskap är något Essity prioriterar högt eftersom det är viktigt för att påverka den egna arbetssituationen.
− Som medarbetare har du själv stora möjligheter att utforma din karriär utifrån dina styrkor och intressen vilket gör att många stannar hos oss länge och utvecklas inom bolaget. Genom att själv driva sin egen utveckling och karriär så ser vi att trivsel, motivation och engagemang ökar hos våra medarbetare, fortsätter Gidsäter Roos.
Essitys högsta prioritet under pandemin har varit att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö för medarbetarna.
− Detta år har vi mer än någonsin fått användning för vår expertis och kunskap inom hygien och hälsa, något som vi också ser att våra medarbetare är väldigt stolta över. Vi kan se att våra produkter och tjänster gör nytta i vardagen. Vi har också jobbat intensivt för att alla medarbetare ska känna sig trygga och skyddas mot smitta genom tidiga riktlinjer kring hygien och social distans, men också genom att fokusera på en rad olika hälsofrämjande aktiviteter och digitala inspirationsföreläsningar, avslutar Gidsäter Roos.