Pandemin har gjort att många företag dragit ner på sina marknadsföringsinvesteringar, men är det så smart?
Det är nu det gäller att se långsiktigt.
En tydlig förändring pandemin fört med sig är konsumenters ökade användning av mobiler. De varumärken som nu hänger med och anpassar sig, ökar sina chanser att inte bara klara sig, utan också växa mer i framtiden. För oavsett bransch går det att genomföra bra kampanjer också under en pandemi. Här kommer fem tips från Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på AppsFlyer:
Kommunicera med empati
Ett varumärke som inte har känsla, särskilt i en kris, riskerar omedelbart att få dåligt rykte. Uppdatera därför app och webbsida med relevanta budskap som visar att du har genuin förståelse för dina användare. Erbjud guider och hjälp och var öppen med hur pandemin påverkar verksamheten. Det är de varumärken som erbjuder extraordinära upplevelser som användare kommer ihåg.
Reagera snabbt på nya beteenden
Att snabbt kunna se förändringar i användarbeteenden är viktigt. Trenden går inte bara mot att fler användare väljer mobilen, de spenderar också mer. Ny statistik visar att intäkterna via appar, särskilt inom gaming och shopping, ökat globalt under pandemin, upp med 36% sedan mars 2020.
Genom att analysera din data kan du identifiera långsiktiga användarbetendeni olika målgrupper och snabbt anpassa dig vid eventuella förändringar.
Satsa på de användare du redan har
Ett varumärke som visar empati och ger mervärde i oroliga tider visar att de värderar sina kunder.
Särskilda kunderbjudanden som gratis frakt, möjlighet att delta i test, längre returrätt och 24 timmars leveranstid, bygger livslång lojalitet. Ur budget-perspektiv är det dessutom 5-10 gånger så dyrt att få in nya kunder, som att att ta hand om dem du redan har, så det lönar sig verkligen.
Bygg en effektivt strategi
Det är svårare än någonsin att hålla kvar användares uppmärksamhet. Men genom så kallad remarketing, dvs att kontakta användare som lämnat din app eller webbplats utan att handla, kan du mer effektivt hålla kvar deras engagemang. Forskning visar att en effektiv remarketing strategi kan göra det dubbelt så sannolikt att du behåller kunden.
Det är också viktigt att noga segmentera målgruppsdata och anpassa budskap och kampanj till varje segment eftersom personanpassning leder till ökat engagemang.
Upplevelse är allt
Användarnas upplevelse är allt och det är ännu viktigare under en pandemi när så många fler varumärken blir helt digitala. Att se till att upplevelsen hänger samman när användare går mellan mobil, webbplats, sociala medier och SMS, blir avgörande för att öka deras engagemang. Så kallad djuplänkning är en bra metod för att skapa sömlösa övergångar för användare.
Till sist
Varumärken bör se pandemin som ett gyllene tillfälle att sätta användaren i centrum. Tänk på att det är de som vågar tänka nytt som går starkast ur en kris.