Zoom möjliggör nu för användare att snabbt och smidigt kommunicera med kollegor och kunder på en och samma plattform, med hjälp av nya telefoni-, chatt- och videofunktioner.
Zoom meddelar idag att företaget förbättrar sin kontaktcenterfunktion Zoom Contact Center, så att det i framtiden blir lättare för företag att öka produktiviteten, effektivisera kommunikationen mellan kollegor och affärspartners, samt uppnå ökad kundnöjdhet och användarupplevelse, med hjälp av intuitiv och användarvänlig ny teknik.
”Zoom Contact Center har utformats med fokus på att vara ett skalbart, intuitivt och effektivt verktyg för att hjälpa företag att optimera sina arbetsuppgifter, samt stärka sina kundrelationer och erfarenheter på hybrida arbetsplatser. Zoom-plattformen har snabbt utvecklats från att vara en mötesapp till att nu vara en heltäckande samarbets- och kommunikationsplattform. Det är därför ett naturligt steg i vår utveckling att utöka Zoom-plattformens funktionalitet för att optimera företags kundhantering och fungera som en virtuell helpdesk,” säger Ole Mygind, försäljningschef för Zoom i Norden och Benelux.
Företag har möjlighet att uppnå konkurrensfördelar via Zoom Contact Center, som även kallas Zooms omnikanal – en CcaaS (Contact center-as-a-Service)-plattform. Zooms omnikanal baseras på tre grundpelare i form av inbyggda videofunktioner, en kombinerad kommunikations- och kontaktcenterupplevelse, samt intuitiv självbetjäning genom en AI- och chatbot-funktion. Det innebär att Zoom Contact Center t ex möjliggör för företag att undvika siloarbete. Samtidigt främjar det samarbete och optimering av arbetsflöden, eftersom Zoom-användare nu kan hantera alla arbetsuppgifter och relationer från en och samlad Zoom-applikation.
En personligare upplevelse
Zoom-plattformens inbyggda videofunktioner skapar nya möjligheter för kundinteraktion i Zoom Contact Center. I stället för att använda de klassiska chatt- eller telefonikanalerna, kan Zoom-användare i framtiden erbjuda kunderna mer personliga upplevelser genom videokonferenser. Dessutom kan företag avlasta anställda under högtrafik genom att använda Zooms intelligenta AI- och chatbot-lösning – Zoom Virtual Agent. Genom språkbearbetning och maskininlärning kan den minska de manuella och mänskliga insatserna och göra det smidigare att omgående lösa kunduppgifter. Med hjälp av chatbot-lösningens inbäddade historik kan Zoom Virtual Agent snabbt svara på kundförfrågningar, alternativt vidarebefordra dem och kundens tillhörande chatthistorik till en medarbetare, för att spara tid.
Utforma den optimala kundresan
En process som tidigare krävde många manuella arbetstimmar över avdelningarna kan nu i stället effektiviseras och hanteras automatiskt, vilket kommer att förbättra kundupplevelsen. Via kundhistorik och AI-teknologi kan Zoom Contact Center utforma kundresor över företagets alla kanaler för att garantera att kunderna hänvisas till rätt medarbetare eller avdelning redan från början. Genom att integrera Zooms CCaaS-plattform med företagets CRM-system kan Zoom automatiskt designa rätt kundresa för den enskilda kunden. Därigenom kan företag minimera antalet samtal och manuella processer, samt förbättra kundupplevelsen.
Alla kundförfrågningar via en företagsapp
Förutom att förbättra kundrelationerna och kundupplevelsen gör Zoom det även enklare att hantera flera appar. Med Zooms plug and play-integrering med populära applikationer som Salesforce, Zendesk och ServiceNow kan Zoom-användare nu hantera alla sina kundrelationer i en och samma säkra företagsapp. Detta innebär att användare kan upprätthålla säkerhet och komma åt affärskritisk information utan att behöva spendera tid på att byta mellan appar.
Zoom Contact Center det även möjligt för företag att utvärdera de anställdas arbete via loggfiler, dashboards och rapporter, vilket ger insikt i arbetsprocesser, produktivitet, kundservice och kundhantering.
Zoom Contact Center kommer att vara lika användarvänlig och intuitiv som övriga plattformar, så de Zoom-användare som redan är väl insatta i Zoom Meetings, Zoom Phone eller Zoom Team Chat behöver inte lära sig en ny plattform.
Zooms omnikanal – en CcaaS-(contact center-as-a-service) plattform – är redan nu tillgänglig för företag i Storbritannien och Irland och kommer snart till fler europeiska länder.