Genom en praktikplats fick Amendos konsult Natalie Ponsbach upp ögonen för en karriär inom kommunikationsbranschen.
Ett starkt driv, en stor dos självsäkerhet och en dubbelexamen från Stockholms universitet senare landade hon rollen som junior marknadsförare på Danske Bank.
Här berättar hon om sin resa – och vad rollen som junior marknadsförare hos en av nordens största banker innebär.
Natalie Ponsbachs intresse för kommunikation, marknadsföring och PR startade genom en praktikplats. Sedan dess fanns strävan efter en karriär inom området alltid med henne och när det blev dags att börja tänka på universitetsstudier visste hon redan vad hon ville studera. Med en masterexamen i marknadskommunikation och kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning marknadsföring från Stockholms universitet landade hon som nyutexaminerad jobbet som Digital Marketing Manager hos en av världens största biltillverkare. Viljan att ständigt utvecklas och möjligheten att bredda sig inom området ledde till att hon så småningom började söka sig om efter en ny utmaning.
En snabb och effektiv rekryteringsprocess
Genom en sökning på Google fick Natalie upp ögonen för Amendo. I jakten på sin nästa utmaning inom kommunikation och marknadsföring lockades hon av Amendos expertis och kompetens inom området – och hon visade sig snabbt öppen för många olika roller. Hennes ansökan fångade Amendos konsultchef Oskar Windolfs intresse och inom kort hade en första kontakt tagits.
– Rekryteringsprocessen gick väldigt snabbt! Kort efter att jag hade skickat in min ansökan och visat mitt intresse inom området blev jag kontaktad av Oskar. Han presenterade rollen som junior marknadsförare hos Danske Bank och jag nappade direkt. Jag har aldrig känt mig så sedd av en rekryterare förut, säger Natalie Ponsbach.
Efter en första videointervju fick Natalie träffa Head of Marketing and Digital Sales på Danske Bank. Videomötet gick bra och som sista steg i rekryteringsprocessen fick Natalie skicka in ett case – något hon tycker är bra ingår i processen.
– Jag älskar att göra case! Dels för att det är roligt, dels för att det är ett bra sätt att göra processen rätt från början. Genom ett case får jag möjligheten att visa min kompetens och mina förmågor, som kanske inte alltid annars lyser igenom vid en vanlig arbetsintervju, säger Natalie Ponsbach.
En digital onboarding
Även om det kändes speciellt var Natalie, efter en digital rekryteringsprocess, redo att påbörja sitt uppdrag hos Danske Bank helt på distans.
– Det är klart att det kändes ovant att påbörja mitt uppdrag helt på distans, men jag måste säga att det fungerade väldigt bra! Jag blev tilldelad en handledare som gick igenom alla rutiner, verktyg och system med mig, vilket jag lärde mig snabbt tack vara möjligheten att dela skärm vid videomötena. Jag tycker att jag fick samma lärorika onboarding digitalt, som jag skulle ha fått om vi satt i samma rum, säger Natalie Ponsbach.