Alla utbildningsprogram vid Luleå tekniska universitet ska senast hösten 2021 ha infört en obligatorisk jämställdhetsutbildning under det första året på utbildningen, enligt rektorsbeslut.
De tekniska utbildningarna tjuvstartade redan hösten 2020 med jämställdhetsutbildning, den första i landet i sitt slag.
Det finns inget annat lärosäte i Sverige som har en grundläggande jämställdhetsutbildning speciellt utformad för studenter på tekniska utbildningar.
– Efter en workshop med våra utbildningsledare kom jag fram till att det var bättre att göra en gemensam kurs istället för att skapa enskilda kurser för samtliga av universitetets 42 tekniska utbildningsprogram, säger Phillip Tretten, biträdande professor i drift och underhållsteknik och huvudutbildningsledare vid Luleå tekniska universitet.
Tillsammans med Maria Udén, professor i genus och teknik samt Birgit Stöckel, utbildningsdesigner utformade han en digital utbildning i jämställdhet för alla ingenjörsstudenter, på både svenska och engelska.
– Vi vill hjälpa studenterna att förstå varför det är viktigt för en civilingenjör att tänka på jämställdhet. Vi hoppas att de blir mer benägna att tänka på mångfald både i utbildningen och i det framtida arbetslivet, säger Phillip Tretten.
Uppslutningen och intresset för utbildningen har varit stort från lärarna på de flesta programmen och många har velat hjälpa till. Även responsen från studenterna har varit positiv. Flera äldre studenter har frågat om de kan få läsa kursen fast att de redan har läst flera år på sin civilingenjörsutbildning.
– Vi är alla dagligen beroende av olika tekniska lösningar. Som ingenjör måste du kunna lyssna in alla människors behov innan du utformar din konstruktion, säger Maria Udén.
Kursen om 0,5 hp går bland annat igenom svensk lagstiftning på jämställdhetsområdet samt hur den tekniska utvecklingen har gynnats av aktivt jämställdhetsarbete i ett historiskt perspektiv. Kursen består av filmade föreläsningar, data från Statistiska centralbyrån, Sveriges nationella jämställdhetsmål samt lagändringar och reformer. Examinering sker digitalt i form av ett paket flervalsfrågor.
– Genusperspektiv på brofästen handlar till exempel inte om att analysera cementblandningar och armeringsjärn utifrån genus utan att om att ha ett genusmedvetet användarperspektiv. I ett biståndsprojekt skulle Myndigheten för samhällsskydd och beredskap återställa en raserad bro. Genom att tillämpa ett genusmedvetet användarperspektiv kom myndigheten fram till att kvinnorna i regionen sällan kör bil, alltså kompletterades bron med en skyddad gångfil, säger Maria Udén.
Samtliga utbildningsfilmer på den grundläggande jämställdhetsutbildningen kommer att vara textade enligt bestämmelserna om tillgänglighet. De engelska filmversionerna kommer att förlängas och kraven på studenterna blir högre. Samtliga civilingenjörsprogram vid Luleå tekniska universitet, utom några enskilda program som har valt att skapa egna versioner av jämställdhetsutbildningen, deltar i den gemensamma satsningen på en jämställdhetsutbildning för civilingenjörer.