Det har varit ett omtumlande år.
När covid-19 började svepa över världen fick miljontals kontor i nästan alla branscher stänga ned.
Över en natt blev ”att arbeta hemifrån” den nya normen, och anställda satte snabbt upp sina ”kontor” i vardagsrum, på matbord, till och med i garderober, världen över.
Även om distansarbete inte är något nytt fenomen, tvingade pandemin fram en förändrad syn på detta sätt att arbeta. Branscher och organisationer som tidigare tyckt att distansarbete var olämpligt, tvingades införa metoder för att säkerställa att de anställda kunde fortsätta sitt arbete hemifrån och kommunicera med sina medarbetare och kunder virtuellt. För att stödja denna förändring måste företagen nu överväga om det behövs en ny typ av HR-stöd för att hjälpa de anställda som har svårt att uppskatta distansarbete.
Flexibilitet skapar möjligheter
Även om vissa företag kände sig osäkra på att låta sina anställda arbeta på distans före pandemin, med rädsla för låg produktivitet och bristande koncentration, visar forskning att produktiviteten är densamma eller till och med bättre. Detta kan till stor del tillskrivas den ökande användningen av teknik, vilken har hjälpt medarbetare att hålla kontakten med varandra, ökat samarbetsförmågan och förbättrat arbetsetiken. I takt med att de anställda blir alltmer bekväma med att arbeta hemifrån, desto bättre blir även deras förmåga att slutföra arbetsuppgifter ordentligt utan att behöva pendla till kontoret för att göra detta. Detta är endast en av alla de fördelar som flexibelt arbete ger. Distansarbete erbjuder en bättre balans mellan arbete och privatliv, vi spenderar mindre tid och pengar på transport, samt ger ett ökat sparande och anpassningsbara kontor. Det har blivit något som nu förväntas, istället för att ses som ett privilegium.
Även om det finns fördelar med att arbeta på distans kommer de med sina egna unika utmaningar. Att arbeta utanför kontoret passar inte alla och gör att vissa blir mindre produktiva eller mer distraherade. En färsk rapport, där 2 000 heltidsanställda i Storbritannien deltog, visade att 35% av dem skulle föredra att arbeta från kontoret för att få en bättre balans mellan arbete och privatliv. Som framhållits ovan, är det inte praktiskt möjligt för alla att arbeta hemifrån. Därför kommer vi med all sannolikhet att se en ökning av hybridlösningar i framtiden, där de anställda kommer kunna välja att arbeta från de platser som passar dem bäst.
Även om många organisationer har fortsatt vara produktiva under pandemin, så ser det inte likadant ut överallt. Distansarbete har försämrat produktiviteten och samarbetet i organisationer som redan innan pandemin hade svårt att samarbeta effektivt. Ett exempel är en studie genomförd av Harvard Business School och New York University kring produktivitetsnivåer inom organisationer. Den fann att människor spenderar mer tid i möten nu än tidigare, vilket kan ha en inverkan på effektiviteten. Antalet möten inom organisationer har ökat med 12,9% under pandemin.
Att leda en hybrid arbetsgrupp
Även om arbete med anställda på olika platser, i en hybridmodell, kan vara den ideala arbetsmodellen för medarbetarna, är det inte alltid så enkelt att implementera. Det kan resultera i nya utmaningar, som t ex att det skapas en klyfta mellan de anställda som arbetar hemifrån och de som arbetar på kontoret. Distansarbetarna kan då oavsiktligt hamna utanför det dagliga fysiska samspelet som ofta sker på kontoret. För att undvika detta bör arbetsgivarna fundera på att skapa en ny HR-roll och nya riktlinjer för att säkerställa att hela deras personal, såväl distans- som kontorsarbetare, känner att deras behov tas på allvar. Att anställa en dedikerad person för att stötta denna övergång är viktigt, dels för att upprätthålla produktiviteten, men också för att säkerställa att medarbetarna känner sig fortsatt nöjda och motiverade.
I takt med att vi går mot att arbeta “varifrån vi vill”, måste HR-avdelningen fortsatt fokusera på att hjälpa de anställda hitta balansen i att arbeta på distans och att komma in till kontoret några dagar i veckan. Vissa uppgifter kommer att öka i betydelse, såsom utbildning och utveckling för distansarbetarna, att finansiera deras digitala utrustning och uppkoppling, samt att anpassa deras arbetsbeskrivningar för att ta hänsyn till arbete på distans.
Att införa en ny HR-roll som stödjer denna hybrida arbetsstyrka är dock bara det första steget. Nästa steg är att se till att företaget tillämpar policys och metoder som underlättar övergången till en hybrid arbetsplats. Det är viktigt att HR-avdelningen fortsätter vara flexibel, särskilt under denna osäkra och instabila tid. Nya arbetsmönster som har uppstått ur pandemin kan komma att förändras, och när vaccinationer börjar rullas ut kan de anställda känna sig mer bekväma att gå tillbaka till kontoret på deltid. Nu är det dags att företagen börjar experimentera för att kunna upptäcka vad som fungerar bäst för dem och deras anställda.
Omfamna teknik för att hålla oss uppkopplade
Då företag alltmer börjar hitta sin väg framåt i en hybrid arbetsmodell, kan vikten av tydlig kommunikation inte nog poängteras. Även om en hybrid arbetsmodell ökar flexibiliteten och oberoendet, kan missförstånd lätt uppstå då de anställda befinner sig på olika platser över hela landet eller världen. Företagen bör därför hitta rätt programvara eller utrustning som underlättar kommunikationen. Det kan vara svårt att integrera distansarbetare med kontorsarbetare, men rätt verktyg för videokonferens kan hjälpa till på vägen. Att ha pålitlig mjukvara och hårdvara med video-, ljud- och Wi-Fi-anslutning av hög kvalitet är avgörande för distansarbetarna och deras förmåga att hålla kontakten med kontorsarbetarna.
Sammantaget har pandemin framkallat extraordinära förändringar i arbetsvanor, och företagen har tvingats ta till en hybrid arbetsmodell anpassad efter distansarbete som kommer att bestå eftersom de anställda nu förväntar sig en mer flexibel arbetsmiljö. För att dessa nya arbetsmodeller ska vara lönsamma i framtiden måste de utföras ordentligt med arbetsgivare som tillämpar policys som fokuserar på både de som arbetar på distans och de som arbetar från kontoret. De måste också vara beredda på de unika utmaningar som kan uppstå när som helst. Första steget är ett nytt HR-stöd som ser till att övergången blir så smidig som möjligt för alla medarbetare.
Av: Frank Weishaupt, VD, Owl Labs