Andelen unga kvinnor som söker sig till telekombranschen, särskilt till säljroller, är för få enligt Tre.
Nu tar telekomoperatören steget in på TikTok och lanserar en employer branding-kampanj med företagets unga kvinnliga stjärnsäljare som förebilder.
Bara 27 procent av de svenska företagssäljarna är kvinnor, enligt statistik från Statistiska Centralbyrån. Även på telekomoperatören Tre är andelen kvinnliga säljare färre än andelen män, något som företaget nu vill förändra med sin första stora TikTok-kampanj.
– Telekombranschen har historiskt sett varit dålig på att rekrytera kvinnor. Tre har som mål att bli telekoms mest jämställda bolag och vi behöver bredda bilden av säljrollen och hur det är att jobba inom telekom. Med våra kvinnliga stjärnsäljare som förebilder och TikTok som kanal hoppas vi att ännu fler nu får upp ögonen för Tre som arbetsgivare, säger Maria van den Tempel, rekryteringsansvarig på Tre.
I de tre TikTok-filmerna delar kvinnliga stjärnsäljare med sig av hur det är att arbeta på företaget, hur de såg på säljrollen innan de började på Tre respektive hur de ser på säljrollen idag.
Filmerna, som tagits fram av Tres kommunikationsavdelning tillsammans med kommunikationsbyrån BCW och produktionsbolaget Honst, är först ut i Tres kommande TikTok-satsning, som under hösten och framåt ska visa hur det är att arbeta på företaget.
– Hos Tre har vi en stor andel medarbetare som är under 30 och flera som kommer från olika bakgrunder och kulturer. Samtidigt vet vi att de flesta telekomoperatörerna är traditionella i såväl kommunikationsinsatser som medieval. Med vår satsning på TikTok fortsätter vi arbetet för att bättre kunna representera och spegla våra medarbetares behov, säger Mårten Lundberg, kommunikationsdirektör på Tre.