Wallbox en ledande leverantör av laddnings- och energihanteringslösningar för elfordon, tillkännager idag två strategiska anställningar.
Företaget stärker sin företagsstruktur genom att initiera ett nytt kommunikations- och public affairs-team, som kommer att ledas av Myriam Lhermurier Boublil.
Som Chief Communications & Public Affairs Officer kommer Myriam att leda ett växande team, redan väletablerat i Spanien och USA. Teamet för kommunikation och public affairs kommer att förbättra företagets globala kommunikation i bolagets återkommande arbete för att underlätta införandet av elfordon och förändra den nuvarande strategin för energihantering, vilket främjar Wallbox roll som ledande inom elbilssektorn.
Företaget stärker sin kommersiella tillväxtpotential med anställningen av Javier Riaño, Wallbox nya marknadschef. Javier kommer att rapportera till Masud Rabbani, företagets Chief Business Officer, och kommer att leda företagets globala marknadsförings-, varumärkes- och e-handelsstrategi, vilket hjälper till att stärka varumärket, som i dag finns i 113 länder och har en ledande position i sina huvudsakliga fokusmarknader, inklusive Europa och USA.
Enric Asunción, VD och medgrundare av Wallbox säger: “Vi är mycket glada över att Myriam och Javier nu ingår i Wallbox-teamet. Med skapandet av den nya Communications and Public Affairs-avdelningen under ledning av Myriam kommer vi att arbeta vidare med vår strategi för att positionera Wallbox som en ledare inom utvecklingen av teknologier för laddning av elfordon på global nivå. Myriams omfattande erfarenhet inom innovations- och tekniksektorn blir en stor tillgång för oss när vi fortsätter vårt uppdrag att vara en nyckelspelare som driver förändringar inom hur världen använder energi”.
Masud Rabbani, Wallboxs Chief Business Officer, säger: “Jag är glad över att välkomna Javier. Hans gedigna erfarenhet av marknadsföring, e-handel, varumärkeshantering och CRM-ledningspositioner, kommer att hjälpa oss att fortsätta att positionera Wallbox som ett ledande varumärke på våra huvudmarknader, vilket ökar accelerationen av vår globala tillväxt och expansion. Genom hans ledarskap hoppas vi kreativt och strategiskt kunna förmedla vårt värdeerbjudande och vårt mål om att spela en nyckelroll i omställningen till hållbar mobilitet.”
Myriam Lhermurier Boublil, som har över 25 års erfarenhet av kommunikation och public affairs, har under sina 14 år i olika ledarpositioner på Google samlat på sig erfarenhet med att leda team i Europa, Mellanöstern och Asien. Hon har även lett PayPals internationella kommunikationsavdelning i mer än 3 år, innan hon flyttade till Barcelona 2021 för att ansluta sig till Domestika som Senior Vice President för Global Communications. Myriam har en examen i International Business med en magisterexamen i kommunikation från Sorbonne University i Paris. Hon talar franska, engelska, spanska och hebreiska.
Javier Riaño har mer än 24 års erfarenhet av marknadsledande befattningar, främst inom konsumentvarusektorn. I sin tidigare roll på Procter & Gamble agerade Riaño Vice President of Corporate Marketing för Spanien och chef i södra Europa för skönhet och grooming. Tidigare har Javier Riaño arbetat i olika roller inom marknadsföring, varumärkeskommunikation och e-handel på Procter & Gamble på internationell nivå, i städer som Barcelona, Madrid, Rom och Genève. Riaño har en examen i företagsekonomi och ekonomi från Universidad Pontificia Comillas samt i juridik från Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Javier talar spanska, franska, engelska och italienska.