Nu kommer boken som står på chefens sida – och det handlar inte om vardagliga konflikter.
I Chefens svåraste samtal ger psykoterapeuten Jakob Carlander stöd, praktiska råd och strategier för hur chefer inom kontaktyrken kan hantera de mest utmanande samtalen – situationer där konflikter, kritik och missnöje riskerar att undergräva både arbetsmiljö och verksamhetens mål.
Jakob Carlander har lång erfarenhet av att handleda och utbilda chefer i den offentliga sektorn och han får ofta höra hur svårt det kan vara att möta beteenden som faller utanför ramarna för det rimliga och förväntade.
– Våga lita på dig själv, skaffa dig en egen bild och stanna i ditt uppdrag, säger Jakob Carlander.

Jakob Carlander är leg. psykoterapeut och arbetar vid egen mottagning samt handleder chefer.
Boken Chefens svåraste samtal ger verktyg för att:
- bemöta och hantera ilska, aggressivitet och projicerad kritik
- sätta tydliga gränser och navigera rätt i komplexa samtal
- använda samtalet som redskap för förändring, tydlighet och avslut.
Med exempel från verkligheten och en gedigen verktygslåda visar författaren hur chefer kan stärka sin roll som ledare och arbeta proaktivt för att skapa en trygg och fungerande arbetsplats – även i svåra situationer.
Det här en utökad och reviderad version av Utmanande samtal – handbok för chefer (2022). Boken vänder sig till enhetschefer, sektionschefer, avdelningschefer, gruppchefer eller liknande inom offentlig sektor, inte minst inom vård, omsorg, socialtjänst eller andra kontaktyrken
Om författaren
Jakob Carlander är leg. psykoterapeut och arbetar vid egen mottagning samt handleder chefer. Han är författare till ett flertal böcker om bemötande och rättshaveristiskt beteende.
Om boken
Titel: Chefens svåraste samtal
ISBN: 978-91-7741-536-7
Utgivning: 3 mars 2025
Sidor: 152
Pris: 288 kr exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se
För en bättre dag på jobbet
Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.