Framtagen rapport från HP ”Work Relationship Index”.
I den undersöks hur kontorsanställda, IT-ansvariga och beslutsfattare ser på sin arbetsmiljö och arbetsuppgifter.
Årets rapport visade bland annat att enbart 3 av 10 (28%) anser sig ha en hälsosam relation till sitt arbete. Samtidigt visar undersökningen att de som använder AI i sitt dagliga arbete verkar trivas bättre.
“Corona medförde en teknikförnyelse hos många företag och deras förväntningar har fortsatt att utvecklas i samband med att de anställdas krav höjts,” säger Stefan Bergdahl, vd på HP i Norden.
HP Work Relationship Index är en studie som utforskar globala kontorsarbetares relation till arbete. Studien, som omfattade 15 600 svarande globalt inom olika branscher i 12 länder, visar att arbetsmiljön fortfarande inte riktigt fungerar. Endast 28% av de som arbetar på kontor har en sund relation till arbetet, vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med förra årets resultat. De nya resultaten pekar dock på en potentiell lösning för att förbättra relationen till arbetet: AI.
“AI omnämns ofta utifrån produktivitet och effektivitet och hur vi I slutändan kan tjäna mer pengar. Men den här studien visar att AI också bidrar till de mjuka värdena, bland annat de anställdas välmående och relationen till arbetet. Använding av AI kan leda till en ökad produktivitet men framför allt en mer tillfredsställande arbetsupplevelse, vilket rapporten tydligt visar,” säger Stefan.
Även om företag har omprövat sitt arbetssätt, visar årets studie att många företag inte uppnår förväntningarna hos de anställda. En arbetstagare vill bli behandlad som en individ och inte bara som en del av en kollektiv arbetsstyrka. Ledare och arbetstagare lägger allt större vikt vid valfrihet, anpassning och självständighet.
“Pandemin påverkade vår inställning till flexibilitet och arbetsmiljö. AI spelar en viktig roll i att personalisera arbetsupplevelsen. Genom att anpassa verktyg och arbetsflöden efter individuella behov kan AI bidra till att skapa en mer flexibel och engagerande arbetsmiljö. Detta är särskilt viktigt i en tid då anställda värdesätter valfrihet och självständighet högt.”
Rapporten visar nämligen att 7 av 10 anser att AI gör deras jobb enklare, och nästan 7 av 10 (69%) anpassar sin användning av AI för att bli mer produktiva.
“AI hjälper redan till att göra slentrianmässiga arbetsuppgifter, men en lika stor del är att företag också lär sig hur AI bör implementeras för att framtidssäkra sin verksamhet. I vilka roller och arbetsuppgifter bör det användas, och hur påverkar det balansen i företaget? Hur kommer AI:s utveckling påverka framtida arbetsuppgifter och roller i organisationer?”
En av de mest betydande förändringarna är hur AI kan förbättra beslutsfattandet. Genom att analysera stora mängder data kan AI ge insikter som hjälper företag att fatta mer informerade och effektiva beslut. Detta kan i sin tur leda till bättre affärsresultat och en mer dynamisk arbetsmiljö.
Många undrar vad AI kommer förändra, hur vi konsumerar underhållning och hur vi arbetar. Vad tror du är den största utmaningen med AI?
Många säljer in AI som ett knapptryck. Bara för att det är automatiserat krävs det mänsklig input för att få det att fungera, och den förståelsen är minst lika viktig att ha som själva tekniken. AI behöver helt enkelt mänsklig hjälp för att den ska användas korrekt.
Samtidigt som AI erbjuder många fördelar, medför det också utmaningar. Företag måste investera i utbildning och utveckling för att säkerställa att anställda har de färdigheter som krävs för att arbeta effektivt med AI. Dessutom måste etiska överväganden tas i beaktande för att säkerställa att AI används på ett ansvarsfullt sätt. Sammanfattningsvis har AI potentialen att revolutionera arbetslivet genom att förbättra produktiviteten, personalisera arbetsupplevelsen och stödja bättre beslutsfattande. För att fullt ut dra nytta av dessa fördelar måste företag dock vara beredda att investera i både teknik och människor.