Andelen unga kvinnor i Sverige som är intresserade av att arbeta med it/tech ökar för första gången enligt en attitydundersökning som genomförts i tio år.
Fler är lockade av såväl branschen som av arbetsuppgifterna.
Undersökningen ”Unga Kvinnor och Tech” har genomförts sedan 2015 och innefattar varje år svar från 1000 kvinnor i Sverige mellan 16 och 30 år.
Årets undersökning visar hur intresset för it/tech för första gången ökar bland målgruppen.
Trots att det fortfarande endast är sex procent som säger sig arbeta med it/tech (vilket är oförändrat sedan 2015) svarar i år 41 procent att de är lockade av att jobba med det. Det är en ökning med sju procentenheter sedan förra året. Förutom ett större intresse för att arbeta inom branschen ökar även intresset för att arbeta med specifika tech-relaterade arbetsroller som webbdesign, användarupplevelser och testare.
En majoritet av samtliga tillfrågade kvinnor säger sig till och med vara beredda att lämna sitt nuvarande jobb för ett jobb inom it/tech, givet rätt incitament. Högre lön, större flexibilitet och betald utbildning är det som främst skulle kunna få en att byta jobb.
På den öppna frågan om varför intresset har ökat syns en del svar kopplade till högre lön men också att man i större utsträckning ser det som en framtidsbransch där det händer mycket, som exempelvis utvecklingen av AI. Var femte svarar att de senaste årens utveckling av AI har ökat deras intresse för att arbeta med it/tech (21 %).
– Till skillnad från tidigare år kan vi nu se att målgruppen har en mer positiv bild av branschen. Nio av tio ser det som ett framtidsyrke och andelen som tycker att it/tech-branschen arbetar aktivt medmångfald har ökat med nio procentenheter sedan förra året, säger Lukas Berg, VD på Insight Intelligence som genomfört undersökningen tillsammans med Amazon Web Services, Tietoevry och Bredband2.
Undersökningen visar också att:
• En bättre introduktion av it/tech i skolan är det som flest tror skulle ha fått dem mer intresserade av att jobba med det. Var tredje svarar det (33 %).
• Såväl kunskapen om- som intresset för it/tech ökar med åldern.
• Endast varannan tycker att den teknik som de använder sig av i sin vardag är lika anpassad för kvinnor som för män (49 %).
Undersökningen baseras på svar från 1000 kvinnor i Sverige mellan 16 och 30 år som under januari 2025 intervjuats av Verian genom Sifopanelen som är en slumpmässigt rekryterad webbpanel. Samtliga resultat finns sammanfattade i rapporten ”Unga kvinnor och tech 2025”.
Insight Intelligence är en analys- och kommunikationsbyrå
Vi hjälper företag, organisationer och myndigheter att identifiera, analysera och kommunicera förändringar i sin omvärld. Vi arbetar med allt från medlems- och kundundersökningar till riksomfattande attityd- och marknadsundersökningar.
De undersökningar och rapporter som vi producerar består dels av specifika kunduppdrag men vi gör också undersökningar på eget initiativ inom olika tematiska områden. Insight Intelligence är ett systerföretag till pr-byrån StrandbergHaage.