Samtidigt som Google har övergett sina planer på att avskaffa tredjeparts-cookies, har marknadsförare nått ett vägskäl där de måste bestämma sig för hur de i framtiden ska samla in information om vad kunder vill ha.
Samtidigt som Googles beslut ser ut att vara en tillfällig lättnad för de 97% av cheferna som säger att de var oförberedda för utfasningen av tredjepartscookies, påvisar studien att det finns stora skillnader i företagens strategier för personalisering.
Samtidigt som 75% av konsumenterna är mer benägna att köpa produkter från varumärken som erbjuder personliga upplevelser, anser 86% av marknadsförarna att deras möjligheter att driva personliga marknadsföringskampanjer är otillräckliga. Det visar en nyligen genomförd undersökning från martech-företaget Optimizely.
Undersökningen omfattar svar från 1 000 marknads-, e-handels- och IT-chefer från Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland, Australien och Singapore, och kommer i ett skede där Google har beslutat att behålla tredjeparts-cookies, AI-användningen ökar och de regulatoriska kraven blir större.
– Googles val att behålla tredjepartscookies har stor betydelse för marknadsförare, säger Shafqat Islam, operativ chef på Optimizely. Men det är viktigt att komma ihåg att vi fortfarande har mycket arbete framför oss. Många av oss har förlikat sig med tanken på att vi använda förstahandsdata. Den är mer specifik och korrekt, överensstämmer bättre med integritetslagar och ger bättre upplevelser för kunder. Vi bör fortsätta att utforska alternativ för att anpassa oss till vad som kan komma härnäst.
Chefer är överlag överens om att personalisering är nyckeln till effektiv marknadsföring – 62% säger att de har ökat sin budget för personalisering jämfört med förra året. De inser också experimenteringens fördelar, inklusive dess förmåga att identifiera misstag (40%), möjliggöra datadrivna beslut (40%), testa strategier innan de implementeras (39%), personalisera kundupplevelser (39%) och identifiera vilka strategier som fungerar (39%).
Företag kämpar dock fortfarande med att implementera en effektiv personaliseringsstrategi:
- Chefer som vill implementera personanpassade upplevelser i realtid står inför flera utmaningar, inklusive brist på fokuserad analys (43%), svårigheter att skala personaliseringsinstatserna (40%), och svårigheter att aktivera upplevelser i realtid (39%).
- Samtidigt som 64% har börjat med personalisering i realtid, har endast 9% infört strategierna full ut.
- Många står också inför processorienterade hinder: över en tredjedel (36%) nämner osammanhängande arbetsflöden som en stor utmaning.
- Endast 26% av cheferna säger sig ha en enhetlig definition av personalisering över hela organisationen.
-
- Även om nästan alla chefer med en personaliseringsstrategi mäter ROI, finns inget samordnat sätt att mäta resultaten bland hälften av de tillfrågade, vilket tyder på osäkerhet kring hur man ska definiera vad som är framgångsrikt.
- 43% fruktar att en ineffektiv personaliseringskampanj kommer att leda till minskade marknadsföringsbudgetar i framtiden.
För att lyckas med digital marknadsföring i framtiden behöver varumärken fokusera på nya kreativa sätt att utveckla kampanjer baserat på data de kan samla in direkt från konsumenterna.