Ingrid, som effektiviserar och förbättrar leveransupplevelsen för både e-handlare och konsumenter, säkrade tidigare i år 230 MSEK i nytt kapital.
Sedan start har över 180 miljoner ordrar hanterats genom Ingrids plattform och bolaget har under det senaste året ökat sina årliga återkommande intäkter (ARR) med 55%.
Med starka siffror i ryggen planerar Ingrid nu att dubbla sinainternationella team. Dessutom stärker de ledningsgruppen med en COO och produktchef.
Leveransupplevelseplattformen Ingrid kopplar samman handlare, transportföretagoch kunder för att skapa bättre shoppingupplevelser under hela köpresan. Efter att ha byggt upp en stark position i Sverige med kunder såsom NA-KD, ICA och Kronans apotek, påbörjade Ingrid sin internationella expansion utanför Norden sommaren 2023. 40 procent av alla ordrar via Ingrids plattform sker nu på marknader utanför Sverige och bolaget har attraherat välkända kunder såsom Paul
Smith, Jo Loves och ME+EM.
– Efter kapitalanskaffningen i mars, där vi säkrade 230 MSEK, har vi accelererat vår tillväxt. Med starka resultat och kapital i ryggen är vi redo att expandera internationellt och planerar att fördubbla våra team i Storbritannien och
Nederländerna. Samtidigt fortsätter vi att förbättra vår tjänst för kunderna i Norden.
För att möjliggöra detta förstärker vi nu ledningsgruppen, säger Piotr Zaleski, vd för Ingrid.
Stärker ledningsgrupp med COO och produktchef Då Ingrid går in i en ny tillväxtfas har de rekryterat Susanna Grill Erntell som COO.
Susanna har haft en lång karriär inom Schibsted, och var som CFO och strategichef för Schibsted Marketplaces en central del av dess internationella tillväxtresa som ledde fram till börsnoteringen av den internationella marknadsplatsverksamheten Adevinta. Senast har hon haft rollen som CFO och strategichef för Schibsted Growth
& Investments som bland annat investerat i Ingrid.
– Jag har följt Ingrids resa genom åren och är jätteglad att bli en del av teamet. Med en stark innovationskultur och ett tydligt fokus på hållbara och kundanpassade lösningar har Ingrid en perfekt marknadsposition för att fortsätta växa, både på den nordiska marknaden och internationellt. I min roll kommer jag fokusera på att bygga en stark grund för verksamheten för att möjliggöra en fortsatt snabb tillväxt.
Dessutom stärker Ingrid ledningsgruppen med en ny produktchef, Thomas Glod, tidigare CPO på Pley och dessförinnan produktchef på Spotify.
– Jag känner mig inspirerad av Ingrids vision och är glad att komma till ett företag med fantastiska talanger och höga ambitioner. Genom att främja en produkttänkandekultur, i kombination med effektiva processer och organisation, är mitt mål att stärka Ingrids innovation och tillväxt, säger Thomas Glod, VP of Product på Ingrid.
Om Ingrid
Ingrid, den ledande leveransplattformen i Norden, grundades 2015 med en vision om att skapa leveransupplevelser som passar människors liv. Ingrid kopplar samman e-handlare, transportföretag och kunder för att hjälpa e-handelsföretag att skapa
sömlösa leveransupplevelser som leder till ökad konvertering, kundnöjdhet och lojalitet. Ingrids modulära leveransplattform ger kunderna full kontroll över sina leveranser under hela kundresan, från köp till potentiell retur.
Totalt har bolaget över
100 anställda i Sverige, Nederländerna, Storbritannien och Polen. Sedan start har Ingrid hanterat mer än 180 miljoner ordrar på sin plattform. För närvarande använder över 250 återförsäljare tjänsten, inklusive Paul Smith, ME+EM, GANT, Nudie Jeans,
Samsoe Samsoe, NA-KD med flera.