En ny körskolelösning vann Uminova Innovations startupprogram våren 2020. Med Viktors trafikskola kommer fler kunna ta körkort till ett lägre pris, och bli skickligare förare.
Våga släppa sargen. Ha mod att ompröva antaganden. Lyssna på vad framtida kunder vill ha. Det är några av lärdomarna för deltagarna i vårens startupprogram. Att juryn var imponerad över årets startfält var det ingen tvekan om.
– Startfältet i år var väldigt intressant och höll hög höjd – alla team har verkligen potential om de fortsätter satsa. Roligast att se var hur bra de var på att lyfta upp och arbeta med hållbarhet, säger Linda Nyström, VD på Skogstekniska klustret och en av jurymedlemmarna.
Viktor Nyberg tog hem förstapriset på 35 000 kr. Juryn var överens om att de såg stor potential i hans affärsidé som ska ta trafikskolebranschen till en helt ny nivå. Med Viktors trafikskola kommer fler kunna ta körkort till ett lägre pris, dessutom kommer förarna bli skickligare.
– Vi i Sverige och EU jobbar för att göra trafiken säkrare och mer miljövänlig. Fram till nu har det stått i konflikt med egna ekonomiska intressen för trafikskolorna. Med min lösning kommer det vara möjligt att förena dessa. Du kommer kunna bli en bra bilförare utan att behöva oroa dig för priset, berättar Viktor.
Nu väntar en sommar och en fortsatt tid av hårt jobb. Jaga finansiering, testa produkten på användare och rekrytera teammedlemmar är några av sakerna som står på schemat. Trots mycket att göra känner Viktor stor pepp inför framtiden:
– Det finns oändligt med möjligheter. Jag har insett att det finns människor som är villiga att hjälpa, som vill att jag lyckas. Så till dig som sitter på en grym affärsidé – du vågar, säger han.
Kombinationen av ny teknik och medmänsklighet låg till grund för Samarits andraplats. Teamet bestående av Aron Kristoffersson och Frida Nilsson har en affärsidé som bekämpar ensamhet hos äldre. Efter marknadsundersökningar och intervjuer med potentiella kunder hoppas de kunna lansera Samarit inom ett år.
– Största lärdomen de senaste månaderna har varit att våga släppa sargen lyssna på vad andra tycker. Visst, vi tror på idén, men under startupprogrammet har vi vågat låta andra ifrågasätta den. Det öppnar upp för kritik som ibland varit jobbig att höra, men som hjälpt oss att åtgärda brister som vi inte tänkt på, säger Frida Nilsson.
Om startupprogrammet
En tre månader lång crash course i affärsutveckling. Sex workshops som ger deltagarna kunskap och konkreta verktyg för att effektivt testa sin affärsidé mot möjliga kunder. De får ett nätverk av affärsutvecklare, andra entreprenörer och experter som kan ge ovärderliga insikter för att utvecklas. Målet är att det arbete man gör i startupprogrammet ska kvalificera deltagarna till vår inkubator där de får jobba ännu djupare med din affärsidé med stöd av affärsutvecklare och personer i vårt stora nätverk.