Byråjätten Dentsu meddelade idag ett globalt samarbete med Quantcast.
Genom att integrera Quantcast med deras unika data- och insiktsplattform Merkury, öppnar de dörrarna för mer precis och effektiv målgruppsinriktning utan behov av tredjepartscookies.
Integration kombinerar styrkan hos Merkury med Quantcasts omfattande annonsplattform och möjliggör en helt ny nivå av kundinsikt och personalisering.
Suvi Panas, Data & Analytics Strategy Director hos Dentsu Sweden, kommenterar: ”Det som är så spännande med Merkury är att vi får fler verktyg att skapa relevant kommunikation för varumärken och människor. På Dentsu har vi i snart 30 år utvecklat vår helt unika databas för konsumentinsikter, som vi nu får möjlighet att levandegöra inte bara i mediastrategi och planeringsstadiet utan även för aktivering. Tidigare har möjligheterna att omsätta strategiska målgrupper byggda kring intressen och beteenden till köpmålgrupper varit begränsade, men det ändras radikalt med Merkury och våra partners plattformar, och dessutom på ett sätt som är helt förenligt med GDPR.”
Genom denna integration får kunderna nu tillgång till över 10 000 skräddarsydda konsumentdata-attribut för att bygga detaljerade målgruppsprofiler. Med hjälp av avancerad AI-teknologi kan de identifiera och nå de mest relevanta konsumenterna baserat på miljontals datasignaler från CTV, datorer och mobila enheter.
Merkurys förmåga att förutse målgrupper löser branschens grundläggande utmaningar genom att utnyttja innovativa tillämpningar av AI, maskininlärning och dataengineering. Plattformen gör det möjligt för kunder att fullt ut utnyttja Merkury-data och skapa robusta målgruppsprofiler hos olika mediepartners, samtidigt som de upprätthåller högsta integritetsstandard utan användning av tredjepartscookies.
”Vårt samarbete med Dentsu genom Merkury markerar början på en ny era av målgruppsinsikter och inriktning, där vi utnyttjar de senaste teknikerna inom AI och språkmodeller. Detta innovativa tillvägagångssätt representerar ett betydande framsteg i datadrivna marknadsföringsstrategier.”, säger Amit Kotecha, Chief Marketing Officer på Quantcast.
Denna helautomatiserade teknik har redan implementerats hos flera av Dentsus nyckelkunder och är nu tillgänglig i Sverige, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland och Italien, med planer på att expandera till fler marknader inom kort.
Pandora, världens största smyckesvarumärke, är ett av de företag som redan använder Quantcast och Merkury idag. Hattie Smith, Brand Manager på Pandora, säger: ”Vi är väldigt entusiastiska över denna integration. När innovation står i centrum, visar ett sådant samarbete verkligen både kraften och potentialen hos CTV.”
Integrationen med Quantcast är den senaste i en rad uppdateringar för Merkury, då Dentsu fortsätter att förbättra sin portfölj av öppna identitetsprodukter.