Den 1 augusti tillträdde Marc Hillander tjänsten som försäljningschef (head of sales) på Tiqqe i Sverige, ett företag som bland annat har Bring och Postnord som kunder och som är specialiserat på molnbaserade tjänster från Amazon Web Services (AWS).
Marc Hillander har tillbringat ett flertal år i telekombranschen, på företag som Office Depot och Staples Connect, men kommer närmast från en roll som försäljningschef på Zuuvi.
Vilka är dina arbetsuppgifter på Tiqqe?
– Som head of sales har jag helhetsansvar för våra affärer. Mitt fokus ligger på att hitta spännande företag att samarbeta med samt att utveckla vår framtida säljstrategi.
Har du stor nytta av ditt tidigare arbete med molntjänster i telekombranschen?
– Jag kommer ha en enorm fördel. För det första är det ofta samma personer vi pratar med. Dessutom, eftersom jag har bred kunskap inom området, kan jag snabbt förstå hur vi kan optimera våra erbjudanden för marknaden.
Vad är viktigast att tänka på när företaget ska bygga en strategi för sina molntjänster?
– En molnstrategi måste vara förankrad mot affären, och särskilt ta hänsyn både till digitaliseringsresan och den mer traditionella it-strategin.
När ska man välja en serverless-lösning och vilka är fördelarna med en sådan?
– Alla gånger där du ser att lösa affärens behov går före ett fokus på traditionell förvaltningskostnad. Det finns naturligtvis undantag men med serverless kan man se otroliga kostnadsfördelar där man är framåtlutad och vill realisera affärsvärde.