Karriärplattformen HiCareer grundades i Göteborg 2019 och har under 2024 sett en ökning av explosionsartad karaktär.
Under juli och augusti har antalet medlemmar gått från 30,000 till 50,000 medlemmar.
Ökningen har gett grundarna insikter om kandidaternas förväntningar på arbetsvillkor – och företagens svårigheter att bemöta dem.
Fredrik Johansson och Dejan Spasenoski var inte okända för varandra när de 2019 fick idéen att starta ett community där talanger inom tech kunde matchas med sina drömjobb. Under många år hade de drivit dels en affiliate marketing-plattform samt en byrå inom digital marknadsföring, och efter att själva ha rekryterat specialister såg de ett tydligt behov på marknaden.
“Vi såg att väldigt lite innovation gjorts inom rekryteringsbranschen och insåg hur svårt det är för människor att navigera sin karriär” säger Dejan Spasenoski. “Vi ville hitta ett bättre sätt att matcha företag med rätt kandidater och hjälpa människor att hitta ett arbete de älskar”.
Med åren har HiCareer utvecklat en rekryteringstjänst för startups och scaleups, och har genomfört över 200 rekryteringar åt företag som Xlash, Häxan, Dedicare, Telness, Platform24 och Estrid.
“Många rekryterare fokuserar enbart på företaget och deras krav. Men för oss är det kandidaten som står i centrum. För att samarbetet ska bli framgångsrikt måste man se bortom bara kompetens och erfarenhet”, säger Fredrik Johansson. “Man måste också ta hänsyn till teamdynamiken, företagskulturen och hur kandidaten passar in där. Det spelar ingen roll hur väl kompetensen stämmer om kulturförväntningarna krockar, eller om kandidatens livssituation, preferenser och ambitioner inte matchar.”
För grundarna har det blivit påtagligt att allt fler söker sig till remote work efter pandemin, medan företagen inte erbjuder samma frihet. Av de 50,000 medlemmar som registrerat sig på HiCareer föredrar 62% att arbeta remote, 28% hybrid medan endast 10% vill arbeta on-site. Något som inte speglar de tjänster som i dag ligger ute.
“Framför allt vill människor ha friheten att välja själv var de arbetar och när. De kan absolut tänka sig att komma in på kontoret, men vill inte känna sig tvingade. Dock tenderar företagen att strypa det allt mer”, säger Fredrik Johansson.
“Det finns en väldigt intressant friktion på många startups och scaleups kring detta ämne, och många interna diskussioner om policys sker just nu. Generellt är det de bolag med friast policys som vinner de absolut bästa kandidaterna” säger Fredrik. “De mest attraktiva kandidaterna söker sig till frihet under ansvar och drar sig från att arbeta på bolag där ledningsgrupper sätter stränga policys och har kontrollbehov”.
Främst ansluter sig profiler inom marketing, customer success, data och engineering som vill arbeta på startups och tillväxtbolag till HiCareer, och Fredrik Johansson ser en ökande efterfrågan efter seniora profiler från företag.
“Många företag söker seniora profiler med ett holistiskt perspektiv, kombinerat med att de är praktiskt lagda. Vi ser tecken på att det blir allt färre roller som bara är strategiska alternativt helt specialiserade – utan man vill ha bredare profiler oavsett om det är en senior ledarroll eller specialist-roll. Kort summerat – det man ville ha av 10 personer för tre år sedan vill man få ut av 3-4 personer idag”.
Communityt fortsätter växa och under hösten har fokus lagts på implementering av AI-tjänster för att främja bättre matchningar mellan kandidater och företag. Dessutom ser HiCareer en betydande tillströmning av användare från bland annat Tyskland och Nederländerna, vilket skapar nya möjligheter.
Om HiCareer:
HiCareer grundades 2019 av Dejan Spasenoski och Fredrik Johansson och är en karriärplattform för talanger inom tech- och startup-världen. Företaget arbetar till fullo remote, men har sitt huvudkontor i Göteborg. HiCareer har primärt fokuserat på Norden under första åren, men har nu börjat expandera till andra marknader, exempelvis Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.