Efter MTR:s stora rekryteringsevent på Järvaveckan i somras har nu många av de som sökte jobb fått anställning i bolaget, och fler väntas få det inom kort.
Sammanlagt rör det sig om cirka 30 nya medarbetare i roller som tunneltågförare, kundservicevärd, stationsvärd, lokalvårdare och sanerare.
– Att se cirka 30 personer få anställning genom MTR:s rekryteringsevent på Järvaveckan visar vilken kraft det finns i möten mellan företag och människor. Genom våra evenemang skapar vi möjligheter för integration och ekonomisk inkludering, och det är precis den typ av effekt vi strävar efter – att göra en konkret skillnad i människors liv, säger Ahmed Abdirahman, vd och grundare av Järvaveckan.
Majoriteten av de som nu anställts på MTR via Järvaveckan har fått jobb som tunneltågförare följt av stationsvärdar. Yrken där MTR har ett stort rekryteringsbehov och där bolagets årliga rekryteringsevent på Järvaveckan länge fyllt en viktig roll.
Sedan Järvaveckan 2018 har MTR genomfört snabbintervjuer på plats och anställt totalt över 200 nya kollegor som ett resultat av rekryteringsinsatserna genom åren.
Järvaveckan är ett årligen återkommande arrangemang som har kommit att bli en av Sveriges viktigaste mötesplatser för samhällsengagerade företag, föreningar, myndigheter, politiker och medborgare. Syftet med Järvaveckan är att öka inkludering i samhället genom att främja öppenhet och dialog.
Den senaste sommarens deltagande var MTR:s sjunde på Järvaveckan. Utöver att MTR rekryterade på plats deltog representanter från bolaget i seminarium och i samtal kring bland annat trygghet och vikten av ökad integration på arbetsmarknaden.
– Järvaveckan är årets höjdpunkt! Det är alltid lika roligt att medverka med vårt rekryteringsevent och att nu kunna erbjuda anställning till många nya kollegor. Det är givande att vi får träffa kandidaterna på plats och att även få träffa kandidater som söker sig tillbaka till oss. Och kul att kunna få svara på frågor och funderingar! Säger Hivi Hirori, Talent Acquisition Business Partner på MTR.