Även om de fortfarande kan ses ibland så har trottoarpratarna ersatts av digitala lösningar som blir alltmer avancerade och träffsäkra.
Vi tittar närmare på sökmotoroptimering och tar hjälp av Robert Nyberg på New Customers.
Trottoarpratare, även kallad gatupratare, har fyllt en viktig funktion under många år. I ur & skur står den troget där butiksägaren har placerat den. De flesta är likadana, gjorda i metall så att de står stadigt och med en yta på varje sida som fungerar som annonsplats. En del är designade så att de snurrar när vinden tar tag i dem, men oavsett design så har de alla samma syfte; Att få de som passerar på trottoaren att stanna upp och besöka den butik som trottoarprataren gör reklam för.
I dagens samhälle har våra köpvanor förändrats ganska radikalt de senaste åren. Vi handlar mer och mer via nätet. Behovet av att locka kunder till butiken finns kvar men lösningen för att lyckas med det har både digitaliserats och förfinats.
Driver trafik till önskad webbplats
Sökmotoroptimering, som förkortas SEO, är samlingsbegreppet för de digitala lösningar och tjänster som syftar till att driva trafik till önskade webbplatser. Förkortningen kommer utifrån det engelska begreppet Search Engine Optimization.
Vi träffar Robert Nyberg, som tillsammans med Nicklas Sångberg, är grundare av New Customers som är en SEO-byrå som hjälper sina kunder att hitta nya kunder.
Vår första fråga till Robert blir om han tycker att vår liknelse med trottoarpratare och SEO håller?
”Både ja och nej!”, svarar han diplomatiskt och fortsätter.
”Sökmotoroptimering handlar om att driva trafik till en kunds plats på Internet. En trottoarpratare ska locka förbipasserande att gå in i en butik. Så långt håller jämförelsen, men inte längre än så. Om man bortser från den uppenbara skillnaden mellan det analoga och det digitala så är det främst två saker som jag vill lyfta fram. SEO-lösningar ser skillnad på alla potentiella kunder som passerar och skickar endast de kunder som är potentiellt intresserade till den webbsida som man vill ska få besök. Den andra saken som jag vill förtydliga är att SEO handlar om att få en webbsida att organiskt hamna högt upp i listan över sökresultatet”.
Vad menar du med organiskt?, frågar vi.
”När du gör en sökning på Google kommer annonslänkar högst upp. Det är alltså företag och organisationer som har betalt för att synas. Därefter kommer de länkar som vi kallar för organiska. Det är vägar till webbsidor som högst sannolikt innehåller ett mycket relevant innehåll utifrån din sökning men som inte är sponsrade länkar”, svarar Robert.
Tiderna förändras

Robert Nyberg,grundare av New Customers
Robert har arbetat med SEO, i olika roller, i över 20 år och han har därför en bra bild av hur branschen har utvecklats under de åren.
”När sökmotoroptimering började dyka upp var både Internet och dess användare betydligt omognare än vad fallet är idag. Ett enkelt sätt att hamna högt upp i resultatet av en sökning var att upprepa ett specifikt ord otaliga gånger på sin webbsida. När någon sedan gjorde en sökning på det ordet ökade sannolikheten att den webbsidan skulle synas högt upp i sökresultatet. Problemet var att det var långtifrån självklart att en webbsida som hade det eftersökta ordet på många ställen verkligen var det bästa alternativet. Google insåg då att användarna blev missnöjda med relevansen i deras sökresultat. Därför utvecklade de sina algoritmer för att öka kvalitén och träffsäkerheten på söksvaren”, berättar Robert.
Han säger att även för SEO innebär AI mycket stora förändringar. Sökmotorernas algoritmer ställs inför nya förutsättningar för att leverera det mest relevanta svaret vid varje givet tillfälle. För oss vanliga användare gäller det också att lära oss hur vi ska formulerar våra frågor till sökmotorer och AI-tjänster för att få det bästa svaret. Förståelsen för hur sökmotorerna arbetar blir därmed faktiskt en viktig kunskap för att vår vardag ska flyta på så smidigt som möjligt.
Varför SEO?
Nicklas Sångberg och Robert Nyberg har båda lång erfarenhet av sökmotoroptimering. Sommaren 2020 träffades de för första gången. Pandemin hade precis slagit klorna i Sverige och övriga världen. Vår vardag förändrades på rekordtid och digitaliseringen tog fart på allvar. De bestämde sig för att starta SEO-företaget New Customers tillsammans och i januari 2021 var företaget igång. Namnet syftar på att de hjälper sina egna kunder att hitta nya kunder genom att styra trafik, i form av Googlesökningar, till kundens webbsidor.
”Vi skapar digitala leads till våra kunder som kan resultera i en konkret affär”, säger Robert.
New Customers har idag kontor i Stockholm och Göteborg men har även personal i Umeå, Strängnäs, Varberg och Zürich. Deras marknad är Norden men i den digitala värld vi lever i är det egentligen inget problem om kunden sitter i andra världsdelar. Bland deras kunder kan nämnas; ATG, Convendum, HusmanHagberg, Weber och Texas Longhorn.
”Även om det i praktiken är möjligt för oss att ha kunder över hela välden finns det en praktisk begränsning och det är språket. För att vi ska leverera bästa möjliga resultat till våra kunder behöver de använda något av de nordiska språken eller engelska. Det beror helt enkelt på att god kunskap i det aktuella språket är mycket viktigt när det gäller att få sökmotorernas algoritmer att leverera önskat resultat”, förklarar han.
Hur vet då deras kunder att New Customers har skapat faktiska leads åt dem?
Robert berättar att de har utvecklat Customer Connect, ett verktyg för att hantera leads. Systemet gör det möjligt att hantera inkommande förfrågningar från webbplatsen på ett strukturerat sätt. Dessutom tillhandahåller New Customers egenutvecklade, begripliga affärsrapporter som ger kunderna en tydlig överblick över resultatet och insikter för ett bättre beslutsfattande.
”Det är viktigt för oss att vi kan visa, på ett pedagogiskt sätt, hur många leads som kunden har fått per tidsenhet. Våra kunder kan tydligt se vad de har fått för resultat”, avslutar Robert Nyberg.