Kommunikationsexperten Helene Lindström har länge arbetat för att stärka arbetsmiljön genom mer inkluderande sätt att kommunicera.
Nu släpper hon boken Kommunicera inkluderande: En handbok för alla som kommunicerar på jobbet (Liber).
Den vänder sig till alla som vill lära sig nå fram till och representera olika målgrupper på ett sätt som känns både tillgängligt och inkluderande.
– Vi behöver skapa kommunikation som inte bara når fram, utan som också gör att alla känner sig inkluderade och sedda. Det är en utmaning som kräver både medvetenhet och kunskap om de normer och strukturer som påverkar oss, ofta utan att vi märker det, säger Helene Lindström.
Kommunicera inkluderande är en praktisk bok som kombinerar teori och handfasta tips för att göra arbetsplatsens kommunikation mer tillgänglig. Lindström beskriver vikten av att bemöta oskrivna regler och fördomar för att undvika exkludering och visa respekt för alla individer. Boken innehåller också konkreta råd om hur organisationer kan förbättra sin kommunikation genom ett inkluderande språk och bildval, normkritisk granskning och tekniska anpassningar för digital tillgänglighet. Den tar även upp de lagkrav som finns kring diskriminering och tillgänglighet för både privata och offentliga verksamheter.
”För det allra första steget är att förstå att man inte vet allt och att man själv också bär på många förutfattade meningar som man behöver jobba med. Det andra steget är att förstå att alla ska kunna ta del av det vi gör. Vi behöver se till att alla människor i vårt samhälle kan läsa våra texter, ta del av innehållet i våra videor och inlägg i sociala medier, läsa våra inbjudningar och fysiskt ta sig runt på eventen.”
– ur boken
I boken betonar Lindström att inkludering kräver mer än bara ord – det handlar om att lyssna, reflektera och ständigt förbättra sättet vi kommunicerar på för att skapa en trygg miljö där alla kan känna sig delaktiga. Boken vänder sig till yrkesverksamma ledare och medarbetare, och är skriven för att passa inom alla branscher.
Helene Lindström har lång erfarenhet av kommunikation och mångfaldsarbete och har hjälpt otaliga organisationer att förstå och implementera inkluderande kommunikationsmetoder. Med Kommunicera inkluderande, utgiven av Liber, vill hon ge läsaren de verktyg som behövs för att skapa en mer rättvis och inkluderande arbetsplats.
Lyckas med Liber.