Knappt en tredjedel av anställda i Sverige tycker att det är viktigt att alkohol erbjuds vid sociala evenemang som anordnas av arbetsgivaren, exempelvis julfester.
Samtidigt lockas drygt hälften av svenskarna av sociala aktiviteter som hålls efter arbetstid, visar en ny undersökning från Compass Group.
Nu i december anordnar många arbetsgivare olika sociala evenemang för sina medarbetare. Ofta serveras alkoholhaltig dryck, inte minst i samband med julfester och julbord. Men endast 29 procent av arbetstagarna i Sverige vill att alkohol ska erbjudas vid sociala sammankomster som arbetsgivaren ordnar, visar Compass Groups undersökning The Power of Socialisation, som nyligen genomförts i 21 länder med 2000 svarande i Sverige.
Var sjätte anställd (17%) anser att alltför många sociala evenemang på jobbet idag kretsar kring alkohol, inte minst de yngre – i generation Z uppger var femte anställd (20%) detta. Trenden är densamma i Sveriges nordiska grannländer, men där anser ännu fler att för många jobbtillställningar kretsar kring alkohol – i Finland så många som var fjärde anställd (26%).
-
Det är viktigt för arbetsgivare att förstå att efterfrågan på alkohol i jobbsammanhang har ändrats, något som kan vara bra att tänka på för att attrahera och behålla nya medarbetare. Genom att anpassa sig till medarbetarnas nya preferenser kan företag lättare främja en social och inkluderande kultur som tillgodoser alla olika behov och önskemål, säger Linda Petersson, People & Culture Director på Compass Group Sverige.
Att ha alkoholfria alternativ på sociala evenemang på arbetsplatsen är ett ”mycket bra sätt att vara inkluderande” anser drygt var tredje anställd i Sverige (37%). I Danmark anser något färre detta (32%), medan i Norge och Finland är andelen högre (48% respektive 47%). Samtidigt uppger var tionde anställd (11%) i Sverige att de tenderar att endast närvara på sociala evenemang på jobbet om alkohol är inblandat.
Delade meningar om tidpunkten men mat och dryck lockar
Tidpunkten spelar också roll när det gäller att locka medarbetarna till sociala aktiviteter. Lite mer än hälften av de anställda (56%) föredrar sociala jobbevenemang efter arbetstid. De vanligaste anledningarna till att inte delta i sociala aktiviteter på jobbet är att man inte har lust (40 %), eller har personliga åtaganden (30%). Sex av tio anställda (60%) anser att arbetsgivare bör anordna sociala evenemang med mat och dryck för att göra de anställda nöjda på jobbet.
-
Att umgås med kollegorna genom mat och dryck är uppenbarligen ett viktigt önskemål för många anställda. Men alkohol ser inte ut att alltid ha en självklar plats i dessa sammanhang vilket det kanske haft tidigare, säger Linda Petersson.
Några resultat från undersökningen The Power of Socialisation:
(Anger procent av de anställda i Sverige)
- 29% vill att alkohol ska erbjudas vid sociala sammankomster som arbetsgivaren ordnar
- 17% anser att för många sociala evenemang på jobbet kretsar kring alkohol (20 % i gen Z*)
- 37% anser att alkoholfria alternativ på sociala evenemang på arbetsplatsen är ett bra sätt att vara inkluderande
- 56% anser att sociala evenemang på jobbet bör hållas efter arbetstid
- 11% tenderar att endast närvara på sociala evenemang på jobbet om alkohol är inblandat
(*Generation Z är personer födda 1996–2010 och därmed den yngsta generationen på arbetsmarknaden just nu.)
Om The Power of Socialisation
Undersökningen genomfördes i februari 2024 i 21 länder och har totalt 30.075 respondenter varav 2.000 i Sverige. De tillfrågade finns inom näringsliv, industri, försvar, vårdsektorn, utbildning, detaljhandel, sport och fritid och bland studenter.
Om Compass Group
Compass Group är en världsledande leverantör av måltidsupplevelser och andra supporttjänster. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, industrier, universitet, skolor, vård och omsorg, försvaret samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Vi är en del av Compass Group PLC med en omsättning om £30 miljarder. Koncernen har över 500 000 anställda i ca 40 länder och ger service i världsklass på 50 000 platser runt om i världen. Vi älskar mat!