Idag släpper konsultföretaget Columbus rapporten ”Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?”.
Rapporten avslöjar att det finns en otydlighet kring företagens digitaliseringsstrategi och kring vem som ansvarar för att driva digitaliseringen.
Många digitaliseringsprojekt misslyckas dessutom på grund av att man inte får med sig medarbetarna på tåget.
Sifo och Mantap har på uppdrag av Columbus undersökt medarbetares och chefers i ledningsgruppers syn på digitalisering hos svenska företag inom tillverkningsindustrin, detaljhandeln och livsmedelsbranschen. Undersökningen visar att endast var tredje ledningsgruppschef och var femte medarbetare anser att deras digitaliseringsprojekt har varit framgångsrika.
Skilda åsikter bland chefer och medarbetare
Rapporten ”Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?” avslöjar att det finns tydliga skillnader i uppfattningarna mellan chefer och medarbetare. Det råder bland annat olika uppfattningar kring företagets digitaliseringsstrategi, 49 procent av medarbetarna och 35 procent av cheferna anser att den är otydlig. När det gäller vem som ansvarar för att driva digitaliseringen på företaget uppger 32 procent av cheferna att vd leder digitaliseringen medan endast 16 procent av medarbetarna delar denna uppfattning. 21 procent av medarbetarna anser istället att IT- eller teknikchefen driver digitaliseringen, jämfört med 16 procent av cheferna.
Dessutom är chefer betydligt mer optimistiska till AI än medarbetare. Över hälften av cheferna (56 procent) tror att deras tjänst någon gång, till största del, kommer att ersättas av AI. Bland medarbetare tror istället 61 procent att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI.
– De stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare tyder på att cheferna inte lyckas kommunicera strategin vidare i organisationen. Många företag ser digitalisering som ett IT-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen. Då kan man på bästa sätt kan leda och stödja medarbetarna genom förändringsprocessen, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change.
Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Tobias Andersson:
- Definiera strategin och prioriteringarna
- Utse en förändringsledare i verksamheten
- Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
- Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
- Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja
Nyckelstatistik från undersökningen:
- Var fjärde medarbetare (24 procent) och var femte chef (19 procent) anser att företagsledningen inte har en god uppfattning om medarbetarnas förändringsbenägenhet
- 56 procent av cheferna tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI inom fem år, medan 61 procent av medarbetarna tror att deras tjänst aldrig kommer att ersättas av AI
- En tredjedel av alla medarbetare (35 procent) saknar klarhet i vem som ansvarar för att driva digitaliseringen på företaget, medan endast 3 procent av ledningsgruppens chefer delar denna osäkerhet
Om undersökningen
Chefer:
Mantap har genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel.
I början av undersökningen har en kontrollfråga ställts för att säkerställa att respondenterna uppfyller kravet. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.
Medarbetare:
Totalt intervjuades 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1141 stycken.
Om Columbus
Columbus är ett internationellt konsultföretag som skapar långsiktiga värden för stora privata verksamheter genom digital transformation. Vi är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. Vi ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar med hög säkerhet och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser – och att skapa bra kundupplevelser och ökade intäkter. Genom strategisk digital rådgivning, innovativ användning av AI, maskininlärning och datadrivna insikter skapar vi nya, hållbara affärsmöjligheter för våra kunder. Med över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning levererar Columbus med lokalt engagemang och global leveransförmåga. Läs mer på columbusglobal.com/sv