Edtechbranschens veckorapport med anledning av corona: ”Allt under kontroll, men innovationsdrivna startups riskeras slås ut i gratistider ”
Nedstängningen av skolor och universitet har nu varit igång i nästan fem veckor och branschtermometern visar att leverantörerna håller takten och möter den extrema kapacitetsökningen. Användningsgraden fortsätter nämligen att öka, från redan höga nivåer.
Att en stor del av det svenska utbildningssystemet har gått över till distansundervisning ställer stora krav på de företag som levererar digitala produkter och tjänster till skolan. Därför släpper branschorganisationen Swedish Edtech Industry varje måndag den veckovisa lägesrapporten Edtechtempen om kapacitet, användning och belastning. Detta är den fjärde lägesrapporten baserad på perioden 17 april – 23 april 2020.
– Veckan efter påskledigheterna pekar på att användningsökningen nu mattats av något, även om nästan hälften av leverantörerna rapporterar en fortsatt ökad användning jämfört med föregående vecka, naturligt efter helgstängda skolor som öppnar, eller snarare börjar undervisa på distans igen.
Edtechtempen fortsätter att vara grön och stabil, både gällande teknisk kapacitet och support.
– 2 av 3 företag uppger att de har nya användare även denna vecka och ökar alltså igen trots fem veckor in i krisen, vilket är intressant. Det kan peka på att många skolor fortfarande provar sig fram och testar nytt, säger Swedish Edtech Industrys vd Jannie Jeppesen. Vad vi ser är att de innovationsdrivna, nystartade företagen har problem med sin ekonomiska uthållighet i dessa prova-på-allt-gratistider. Risken finns att flera års innovation kan slås ut, en oro hos många europeiska edtechorgansiationer, avslutar hon.