Idag lanserar Praktikplatsen.se, tillsammans med Göteborgsregionens skola-arbetslivsråd och Näringslivsgruppen Göteborg & Co, kampanjen Mitt bästa praominne.
Genom att låta kända Göteborgsprofiler och företagsledare berätta om sina praominnen ska kampanjen belysa praktikformen som en viktig del av kompetensförsörjningen och förhoppningsvis få fler företag att vilja ta emot praoelever.
Minns du din prao? Mycket väl, tycks vara ett återkommande svar när närmare 20 olika Göteborgsprofiler får frågan. Och inte nog med det – praon verkar i flera fall ha inneburit såväl viktiga erfarenheter som en första inblick i arbetslivet. Just det här vill Praktikplatsen.se tillsammans med Göteborgsregionens skola-arbetslivsråd och Näringslivsgruppen Göteborg & Co** uppmärksamma i kampanjen ”Mitt bästa praominne”, som lanseras idag på Praktikplatsen.se:s LinkedIn.
Viktigt verktyg i kompetensförsörjningsfrågan
– ”Genom kampanjen vill vi på ett lustfyllt sätt uppmuntra arbetsgivare i regionen att använda prao som ett verktyg i den långsiktiga kompetensförsörjningen.”, berättar Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborgsregionen.
– ”Det är ett perfekt sätt att synliggöra sin verksamhet. Som arbetsgivare får man inte bara chans att säkra framtida kompetens, man får även tillfälle att faktiskt träffa den unga generationen och visa dem olika framtidsmöjligheter.”
Även Christian Westerberg, projektledare på Näringslivsgruppen Göteborg & Co, lyfter prao som ett viktigt verktyg i kompetensförsörjningsfrågan:
− ”Prao är ett viktigt verktyg för näringslivet att visa upp sitt företag eller sin bransch och lägger grunden för den långsiktiga kompetensförsörjningen. Vi är stolta över att samarbeta med Göteborgsregionen för att höja kunskapen och medvetenheten om praons betydelse, men också att utforska de nytänkande metoder som tagits fram för att möjliggöra prao till nytta för både elever och företag.”
Välkända ansikten delar sina praominnen
I kampanjen hittar vi bland annat programledaren tillika musikern Lasse Kronér, som minns när han gjorde sin prao hos en lastbilschaufför, och Got Event:s VD Lotta Nibell, som med värme berättar om praon som hovslagare. I kampanjen syns även biskopen för Göteborgs stift, fotobollspelare från Häcken, stjärnkocken Håkan Thörnström och flera företagsledare i regionen.
Kampanjen visas i sociala medier under hösten och görs bland annat som en del av satsningen ”Framtidstro genom prao”, som Göteborgsregionen driver i samarbete med Näringslivsgruppen och 400-årsjubileum på Göteborg & Co. Med den nya satsningen, som tagits fram tillsammans med elever, lärare och handledare från näringslivet, vill Göteborgsregionen förenkla processen och skapa nytta för alla involverade.