Kungsbacka kommun har under tre år arbetat med utvecklingsarbetet Lätt & Rätt.
I december reflekterade, inspirerade och diskuterade närmare 100 medarbetare tillsammans om resan de gjort för att skapa Västsveriges bästa företagsklimat.
I vårt utvecklingsarbete vill vi minska regelkrångel, vilket ska leda till att det blir roligare att vara både företagare och myndighetsutövare i Kungsbacka. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt. I kommunen finns flera företag där majoriteten av dessa är småföretagare och entreprenörer som har färre än tio anställda. Det betyder att vi som kommun behöver anpassa vårt sätt att hjälpa företagarna på bästa sätt utifrån deras utgångsläge.
I olika mätningar ser vi hur nöjda företagare är med vår service och bemötande. Vi ser att NKI, nöjd kund index, för bygglov sista kvartalet just nu är uppe på 81, vilket är en dubblering från tidigare resultat.
– Vi hör från näringslivet att företagare i Kungsbacka är nöjdare i kontakten med oss. Vi ser att vi gjort ett bra arbete med att göra det enklare att driva utveckling och företag i Kungsbacka. Vi vill fortsätta att skapa möjligheter och att få fler företagare att vilja växa och etablera sig här, säger Elinor Filipsson, Näringslivschef, Kungsbacka kommun.
Vi arbetar vidare med att vara en innovativ serviceinriktad kommun i vår myndighetsutövning, där vi inte bara lyssnar på vad våra kunder vill ha, utan också utvecklar lösningar ihop med dem.
Vi utvecklar vår service
Under dagen delade bland annat medarbetare från Bygg- och miljöförvaltningen med sig hur en regelkunnig problemlösare agerar. Vi har bland annat arbetat på nya sätt i vår miljötillsyn med självservice, digital tillsyn och checklistor som underlättar i arbetet – både för oss och dem vi är till för.
– Som företagare är det en del regler och tillstånd att tänka på. Vi vill guida rätt och gör flera insatser i arbetet för att underlätta i kontakten med oss, samtidigt som vi har en lagstiftning att förhålla oss till. Vi vill vara mellanrummet mellan kunden och lagen, säger Katarina Öryd, förvaltningschef Bygg- och miljöförvaltningen.
Under året har medarbetare också gjort praktik hos företag för att få bättre förståelse för våra kunders processer, och övat sig i skriftlig kommunikation för att skapa bättre kundupplevelser.
Exempel från andra kommuner
Vårt arbete med Lätt & Rätt är inspirerat av Rättviksmodellen där vi fick goda exempel från andra kommuner som arbetar med service och myndighetsutövning som vi tar med oss framåt. Nästa år blir vårt fokus effektivitet, bemötande och tillgänglighet – där vi vet att vi har mer att utveckla för att möta framtidens utmaningar.