Telenors Sebastian Pehrson testar ett nytt grepp för att utveckla verksamheten.
Med hjälp av pulsmätningar gör han företagsstrategin levande i vardagen.
Sebastian Pehrson, ledare för Telenors företagskundservice, påbörjade en förändringsresa 2020 och tog ett rejält omtag kring strategier och mål.
– Vi vet alla att grunden för ett framgångsrikt företag är att ha kompetenta och motiverade medarbetare. För att säkra den grunden räcker det inte med att ta tempen vid kaffeautomaten. Som ledare behöver jag jobba strukturerat och mätbart med att samla in medarbetarinsikter som jag kan agera på, säger Sebastian Pehrson.
Han började använda &frankly för att utvärdera och försöka stärka engagemanget hos de 70 medarbetarna. Samtidigt provade han ett nytt grepp: att använda verktyget i sitt strategiarbete. En approach som har bidragit till flera interna utmärkelser.
– Engagemangsmätningarna ger mig en aktuell bild av vad som krävs för att bygga själva grunden för en attraktiv arbetsplats. Nästa steg är att använda &frankly som ett taktiskt kommunikationsmedel för att se till så att strategierna är levande och förankrade i vår vardag.
Det innebär att han med situationsanpassade undersökningar tar reda på vad som är relevant att jobba med för att leverera på strategin.
– Jag försäkrar mig om att alla förstår vad den innebär och vet hur de kan bidra till vår avdelning, Telenors tillväxt och nöjda kunder.
Efter att han checkat av hur medarbetarna ligger till i relation till strategi och målbild är nästa viktiga steg att omsätta insikterna till aktiviteter.
– Med mätningarna blir det tydligt om jag behöver förankra en fråga ytterligare eller justera i planeringen.
“Med det frågebatteriet får jag relevant information som hjälper mig att formulera min aktivitetsplan.”