Sociala medier har revolutionerat hur vi söker jobb och byter karriär.
Vi har nu en chans att nå potentiella arbetsgivare online och vi har en unik möjlighet att visa upp vår professionella sida och framhäva våra kompetenser.
Här kikar vi närmare på varför sociala medier spelar en stor roll i din jobbansökan, hur du kan inkludera och hur du kan nå potentiella arbetsgivare via sociala kanaler.
- Stort nätverk: Sociala medier gör det möjligt för jobbsökare att visa upp sin karriärshistorik och sina kompetenser till arbetsgivare och rekryterare över hela världen. På plattformar som LinkedIn är det dessutom möjligt att nå ut till rekryterare och skicka in en jobbansökan direkt via plattformen.
- Enkel sökning: Sociala medier har gjort det enklare att söka jobb genom att samla en stor mängd lediga jobbannonser på en och samma plattform. Jobbsökare kan enkelt söka efter och få notiser om nya roller som passar deras kompetenser utan att behöva besöka en officiell hemsida för lediga tjänster. Dessutom är det inte ovanligt att arbetsgivare annonserar lediga tjänster via Instagram, Twitter eller LinkedIn.
- Personlig marknadsföring: Sociala medier tillåter jobbsökare att marknadsföra sig själva på ett professionellt sätt. De kan visa upp sin erfarenhet, samt lägga till referenser från tidigare arbetsgivare och kollegor. Detta gör det möjligt för jobbsökare att skilja sig från andra sökande och visa upp sin potential för nya arbetsgivare.
Vilka plattformar är bäst för att hitta rätt jobb?
Eftersom sociala medier spelar en större roll i våra liv, har de också en stor betydelse i vår karriär. Plattformar som LinkedIn ökar i popularitet och det blir allt vanligare att vi letar efter nya möjligheter att utveckla vår karriär via dessa sociala kanaler. Idag är det inte alls ovanligt att vi har med länkar till våra sociala medier i vårt CV. Men vilka plattformar är egentligen bäst lämpat för jobbansökningar?
LinkedIn är världens främsta sociala nätverk för professionella yrken. Här kan du skapa ett CV, lista dina nuvarande och tidigare jobbroller samt framhäva din kompetens och utbildning. Här kan du även visa upp referenser från medarbetare, chefer eller andra professionella nätverkskontakter.
Idag finns det över 75 miljoner olika företag på LinkedIn och det finns därmed stora möjligheter att hitta ditt nya jobb via plattformen. Nedan går vi igenom hur du kan strukturera din LinkedIn profil på bästa sätt och bli upptäckt av rekryterare och arbetsgivare.
Välj en professionellt profilbild:
Vill du ladda upp favoritbilden från semestern på Mallorca? Spara den bilden till minnesbanken. Välj istället en professionell profilbild som visar upp din professionella sida och som framhäver dig på bästa sätt. Välj gärna en bild där man tydligt ser ditt ansikte och där du ger ett välkomnande intryck.
Skriv mer om din utbildning och arbetserfarenhet
Lägg till din utbildning och dina tidigare roller och skriv en kort sammanfattning om ansvarsområden, beskriv dina arbetsuppgifter och framhäv dina prestationer. Skriv även med vilket företag du arbetade för och hur länge du stannade i rollen. Om du har en nuvarande roll bör du även inkludera detta i din profil. Potentiella arbetsgivare och rekryterare kommer garanterat att kolla på hur dina nuvarande ansvarsområden är relevanta för rollen som de vill anställa.
Kompetenser
På LinkedIn kan du inkludera dina främsta kompetenser och du kan be nätverkskontakter att rekommendera dig för dessa. Att inkludera dina kompetenser är ett effektivt sätt att få rekryterare att hitta din profil, då de ofta söker efter specifika kompetenser som är viktiga för rollen. Om du har inkluderat dessa i din profil kan du komma upp i deras sökningar och du ökar chanserna att hitta det jobb som du vill ha.
Vilka sociala medier bör du undvika att inkludera i din jobbansökan?
Vissa plattformar, som TikTok, Facebook eller Instagram, lämpar sig bäst för personlig användning och bör inte inkluderas i din jobbansökan. Med det sagt finns det såklart undantag och attityden till sociala medier varierar ofta mellan olika generationer. Nedan kikar vi närmare på de olika plattformarna som du generellt bör undvika i ditt CV och i vilka fall som du kan inkludera dem.
TikTok: TikTok har blivit mycket populär de senaste åren. Det är främst en underhållningsapp, men det finns även en stor potential för både företag och kandidater att framhäva sina färdigheter och talanger. TikTok kan vara ett bra verktyg för personer som söker jobb inom kreativa branscher, såsom musik, dans eller konst. Söker du inte jobb inom en kreativ bransch bör du undvika att inkludera TikTok i din jobbansökan.
Facebook: Även Facebook och är en plattform som lämpar sig främst till personlig användning. Många Facebook användare kan nog känna igen sig i att de inte skulle känna sig bekväma med att dela sin Facebook profil, då detta är främst för vänner och familj. Facebook visar vanligtvis upp en mer personlig och informell sida av en person, vilket inte alltid är relevant för arbetsgivarens bedömning av en potentiell anställd.
Instagram: Instagram är en populär plattform där du kan dela med dig av ditt personliga liv och är inte en viktig del av en arbetsgivares bedömning för huruvida du är rätt person för en roll. Om du däremot ansöker om jobb inom sociala medier eller kreativa branscher kan det vara en fördel att inkludera din Instagram profil, då denna plattformen är perfekt för personer med unika talanger.
Sammanfattningsvis är en del sociala plattformar ett användbart verktyg för dig som söker jobb eller som vill byta jobb. Det finns många möjligheter att visa upp din kompetens och framhäva dina tidigare erfarenheter. LinkedIn är den mest främsta plattformen som dessutom kryllar av rekryterare och potentiella arbetsgivare som letar efter deras nya medarbetare. Andra plattformar såsom TikTok eller Instagram kan vara användbart för dig som jobbar inom kreativa branscher där sociala medier är ett fokus.