Att ansöka om sitt första jobb är otroligt spännande, men kan samtidigt kännas nytt och utmanande.
Men med rätt dokument och genomtänkta förberedelser kan du öka dina chanser att få det jobb som du vill ha.
Nedan går vi igenom vilka dokument som du bör ha med i din ansökan, hur du skriver ett CV som sticker ut från mängden, samt hur du kan anpassa ditt personliga brev till varje tjänst.
Ta reda på vilken karriär som intresserar dig
Innan du bestämmer dig för att ansöka om ditt första jobb bör du först och främst fundera på vad som intresserar dig, samt hur du vill att din karriär ska se ut. Säkert vet du redan vad som intresserar dig och vad du kan trivas att jobba med. Kanske gillar du IT och ser en karriär inom IT-branschen? Då finns det flera olika möjligheter att utforska.
Utforska dina karriärmöjligheter
När du har skaffat dig en uppfattning om vad du är intresserad av, bör du utforska vilka karriärmöjligheter som finns inom branschen. Kanske vill du jobba med mjukvaruutveckling, IT-lösningar eller i en teknisk roll? Läs mer om olika branscher och besök gärna jobbhemsidor och kika på de olika jobbannonserna som finns på hemsidan. Dessa kommer att ge dig en bra inblick i hur en arbetsdag kan se ut i dessa roller.
Viktiga dokument för din jobbansökan
En viktig del av att söka jobb är att skriva en tilltalande ansökan som sticker ut från mängden. Se till att anpassa din ansökan till den specifika tjänsten som du söker. Var noga med att beskriva varför du är den bästa kandidaten för jobbet och hur dina erfarenheter och kunskaper kan bidra till företagets framgång. Nedan går vi igenom några viktiga steg för hur du skriver ett starkt CV.
Skriv ett starkt CV
CV (Curriculum Vitae) är ett dokument som ger potentiella arbetsgivare en översikt över din arbetserfarenhet, utbildning, kunskaper och kompetenser. Det är vanligtvis det första dokumentet de läser för att göra en bedömning huruvida du passar för rollen. Nedan går vi igenom hur du strukturerar ditt CV inför första jobbsökningen:
Tips:
- Håll CV:t kortfattat och försök hålla det till en eller två sidor.
- Använd gärna en CV-mall för en enhetlig layout.
- Anpassa ditt CV till varje specifik tjänst som du söker för att visa att du har läst och förstår de krav och kompetenser som arbetsgivaren söker.
Kontaktinformation
Längst upp på ditt CV bör du ta med din kontaktinformation som mobilnummer och e-postadress. Om du använder Linkedin bör du även inkludera en länk till din profil.
Var tydlig med din målsättning
Börja med att skapa en tydlig målsättning för ditt CV. Skriv gärna en sammanfattning på ett par meningar som beskriver din bakgrund och vad du hoppas att uppnå i framtiden och gör det relevant till rollen som du söker.
Utbildning
Efter målsättningen bör du lista dina utbildningar. Skriv dessa i kronologisk ordning, vilket betyder att du inkluderar den senaste utbildningen högst upp. Alla relevanta kurser och program som du har studerat ska vara med i listan.
Arbetslivserfarenhet
Om detta är ditt första jobb, så har du sannolikt inte en lång rad av arbetslivserfarenheter att skriva ned på ditt CV. Men kom ihåg att arbetsgivare värdesätter all erfarenhet mycket högt, så fokusera gärna på din utbildning, tekniska kunskaper eller språkkunskaper som du fått under din utbildning.
Var relevant och kortfattad
Se till att hålla ditt CV relevant och kortfattat. Fokusera på den mest viktiga informationen och se till att det är lättläst. Undvik onödig information och försök att hålla ditt CV till max två sidor.
Presentera dig själv i ett personligt brev
Arbetsgivare brukar ofta använda personliga brev för att få en förståelse för din passion och motivering för tjänsten, så se till att du gör ett starkt intryck. Anpassa därför ditt personliga brev till varje specifik tjänst som du söker, då detta tyder på att du har gjort en grundlig research och att du förstår vilka egenskaper och erfarenheter de söker efter hos en kandidat. Nedan går vi igenom vad du bör inkludera i ditt personliga brev.
Tips:
- Gör ditt personliga brev personligt. Berätta gärna mer relevant information om dig själv, dina erfarenheter och bakgrund
- Håll ditt personliga brev relevant och gör det inte längre än en sida.
- Anpassa ditt personliga brev till varje tjänst och förklara i mer detalj varför du är intresserad av just detta företag.
Börja med en stark inledning – En stark inledning är oerhört viktigt för att fånga arbetsgivarens uppmärksamhet och för att visa din entusiasm för tjänsten. Börja med att presentera dig själv och förklara kortfattat vad du har för sysselsättning just nu. Om du studerar bör du förklara vad du studerar och hur länge du har studerat din utbildning.
Skriv något om företaget – Det är viktigt att du anpassar ditt personliga brev till varje jobb du söker och motivera gärna varför du är intresserad av just det företaget. Kanske är det för att de är ett ledande företag inom branschen? Eller är de innovativa och har blicken framåt?
Relevant erfarenhet och kunskap – Medan ditt CV helst ska vara kortfattat, kan ditt personliga brev gärna vara mer detaljerat. Även om du inte har haft ett tidigare jobb, så har du garanterat egenskaper och kunskaper från livserfarenhet som gör dig till en stark kandidat. Se dock till att inte bli för långdragen och håll ditt personliga brev till max en och en halv sida.
Personliga egenskaper – Framhäv dina personliga egenskaper som gör dig till en stark kandidat för tjänsten. Ett exempel kan vara att du är bekväm att prata med människor, är bra på att kommunicera eller att du är bra på att samarbeta i grupp. Oavsett vad, så är det viktigt att du skriver en kort paragraf om dina egenskaper samt hur dessa kommer till användning i den nya rollen.