I en tid där en ny generation är på väg in på arbetsmarknaden står många organisationer inför ett avgörande vägval för att locka till sig de bästa talangerna.
För att lyckas handlar det inte längre bara om att hitta rätt person – utan om att också att erbjuda ett kontinuerligt lärande som genomsyrar hela verksamheten.
De företag som lyckas med detta kommer att vara vinnare i kampen om morgondagens talanger.
Att satsa på den senaste tekniken eller lansera ett nytt e-learningprogram är bara första steget för att utveckla dina medarbetare. Den verkliga utmaningen – och möjligheten – ligger i att bygga en företagskultur där nyfikenhet är en naturlig del av vardagen. Det handlar om att skapa ett klimat där nyfikenhet premieras och där medarbetare känner sig trygga att utforska nya områden och kompetenser.

Cédric Herregodts, vd Flowsparks
Den här utvecklingen drivs inte minst av Generation Z, som nu tar klivet ut på arbetsmarknaden med helt nya krav på arbetsgivarna. De kommer inte bara fråga om lön och förmåner under anställningsintervjun. De vill också veta hur företaget kommer att investera i deras personliga utveckling. För den här generationen är kontinuerlig kompetensutveckling inte en förmån – det är en förutsättning. En trend som bara kommer att förstärkas framöver.
Tekniken är bara halva lösningen En vanlig fälla många organisationer går i är att fokusera för mycket på tekniska lösningar och digitala verktyg. De är såklart viktiga, men framgångsrikt lärande handlar lika mycket om att förstå och utveckla de mjuka värdena. Att skapa en miljö där det finns utrymme för både formellt och informellt lärande. Det handlar om att hitta rätt mix av utbildning, mentorskap och praktisk träning.
För att lyckas med detta krävs ett systematiskt arbete. Här är tre principer som visat sig avgörande för att bygga en stark lärandekultur:
1. Börja före första arbetsdagen
Ett strukturerat introduktionsprogram innan anställningen börjar, eller pre-boarding, signalerar att utveckling tas på allvar redan från start. Det ger även era nya medarbetare möjlighet att komma in i organisationen med rätt förväntningar och en grundläggande förståelse för företaget de kommer till.
2. Integrera lärandet i vardagen
Lärande får inte vara något som sker vid enstaka utbildningstillfällen, det måste vara en integrerad del av det dagliga arbetet. Skapa även forum för kunskapsdelning, uppmuntra till reflektion och ge utrymme för experimenterande.
3. Mät och följ upp
En strategisk lärandekultur kräver att vi följer upp och utvärderar våra insatser. Men fokusera inte bara på de traditionella KPIerna – mät även engagemang, kunskapsdelning och innovationsförmåga.
Med en stark lärandekultur kan företag både locka till sig och behålla de bästa talangerna, samtidigt som de utvecklar sin innovationsförmåga. Sist men inte minst så skapar det engagerade medarbetare som bidrar till företagets utveckling
Att bygga en stark lärandekultur är nödvändigt, men på inget sätt en quick fix. Det kräver långsiktigt engagemang från ledningen, rätt verktyg och processer, och framför allt – en genuin tro på värdet av en mix av utbildning, mentorskap och praktisk träning. De företag som inte tar detta på allvar kommer att få svårt att hävda sig i konkurrensen. I framtidens arbetsliv kommer förmågan att lära och utvecklas vara den avgörande konkurrensfördelen.