I fjol utsåg tidningen Resumé Johanna Åberg, Head of Marketing på ATG, till Sveriges vassaste marknadschef inom kategorin onlinespel om pengar.
Även i år är hon nominerad och nu delar hon med sig av sina bästa tips på hur du lyckas med din marknadsföring.
– Att ATG skapar uppskattad och effektiv marknadsföring grundar sig framförallt i ett fantastiskt teamwork. På marknadsavdelningen är vi är tre marknadschefer, en för varje spelområde (häst, sport och casino), och drygt 40 medarbetare. Vi är ett team där var och en är expert på sitt specifika område. Genom att lita på varandra och låta varje individ ta ansvar,gör vi kommunikation som leder till försäljning och långsiktiga kundrelationer. Det är lätt att vara marknadschef när man jobbar i ett så grymt team, säger Johanna Åberg, Head of Marketing på ATG.
Lyssna på kunden
Behandla kunden med den respekt den är värd. Låt kunden vara med och påverka allt från produktutveckling till kommunikation. Vet du inte vad kunden önskar – ställ frågan.
Var relevant
Ansträng dig lite extra för att se till att prata med kunden om det den är intresserad av. Ibland vill du kanske prata om något nytt eller en produkt som kunden inte tidigare provat, se då till att göra det på ett sätt så att det känns logiskt och rätt för kunden. Kom ihåg att kunden möter ditt varumärke i många kanaler, se till att budskapet hänger samman.
Se till att sticka ut om du vill få effekt hos en reklamtrött publik
Vi har valt att sticka ut genom att göra varm reklam med glimten i ögat. Vi vill vara lite roligare och mer underhållande än våra konkurrenter. Storyn i reklamen får gärna innehålla oväntade vändningar och många små detaljer. Det är roligt att kunna upptäcka en ny detalj, även om du sett reklamen 20 gånger tidigare.
Involvera resten av företaget
På ATG jobbar marknadsavdelningen tätt tillsammans med produkt och säljkanal. Förutom att det är roligare att jobba tillsammans, säkerställer vi en relevans och riktighet i såväl budskap som produktbeskrivningar.
Våga prova. Var inte rädd för att testa nya idéer, men var snabb att förändra och utveckla i takt med att du får feedback, tex genom kommentarer från kunder eller uppföljningar.