Malmöbaserade digitalbyrån Topvisible rapporterar en tillväxt på 25% i en bransch som generellt upplever sjunkande siffror.
För att fortsätta växa har Malmöbyrån rekryterat två nya medarbetare och storsatsar på utbildningar samt skräddarsydda AI-agenter.
– Vi är såklart jätteglada över att det går så bra för oss, inte minst i dessa tider. Vi har ett extremt lågt kundbortfall, som vi dessutom – trots det utmanande konjunkturläget – halverat från fyra procent till två procent. Det känns som ett kvitto på att det vi gör är rätt och att våra kunder har förtroende för oss, säger Magnus Äng, VD på Topvisible.

Magnus Äng, VD på Topvisible
Bakom tillväxten står bland annat en utökad satsning på tillväxtområden som digital utomhusreklam, DOOH, digital TV-annonsering, CTV och podcasts – områden som har visat sig varit särskilt effektiva i en tid då traditionell digital marknadsföring utmanas av ökade annonspriser och förändrade algoritmer.
För att växa ytterligare, görs nu en storsatsning på e-learning, ett segment som förväntas växa med cirka 25-35 % årligen under de närmaste 3-5 åren. Magnus Äng säger att målet är att Topvisible ska vara förstahandsvalet vad gäller just utbildningar för såväl stora som små företag.
– Vi ser en stor lucka inom detta område. AI har ritat om spelplanen på många sätt, inte minst för vår bransch. Intresset för hur man praktiskt kan utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt med den nya teknologin – till exempel att lära sig skriva bra prompts, använda AI och ChatGPT för sociala medier med mera – har ökat rejält den senaste tiden. Många företag har insett att de behöver höja sin interna kompetens men har svårt att avsätta tid för att testa och lära sig nya verktyg och metoder, säger Magnus Äng.
Malmöbyrån har även börjat att utveckla egna AI-agenter som förväntas lanseras inom de kommande månaderna. AI-agenterna kan skräddarsys efter kundens specifika behov och en av de många funktionerna som kommer att erbjudas är en komplett konkurrentanalys i realtid:
– Förutom utbildningar är AI-agenter vår absoluta prio just nu. Vi ser att det finns ett stort intresse bland företag men att många är försiktigt nyfikna till de lösningar som finns idag av olika anledningar. Våra AI-agenter kommer att vara specifikt utvecklade för de utmaningar våra kunder står inför och ge dem möjlighet att arbeta både effektivare och smartare , säger Magnus Äng.