HR-tech startupet Uniplay introducerar ett nytt kul alternativ för företags interna utbildningsmaterial: världens första Learning Management System (LMS) som bygger helt på spel, där varje uppgift blir ett äventyr och varje lärandemoment är utformat för att fånga och behålla de anställdas intresse.
Uniplays AI-drivna plattform omvandlar företags utbildningsmaterial till interaktiva och engagerande spelupplevelser som de anställda kan ta del av direkt i sina mobiler.
Målgruppen inkluderar svenska som internationella företag med 50 till tusentals anställda.
“Som spelutvecklare vet jag att vi måste förtjäna användarnas engagemang – ingen spelar vidare om spelet inte är fängslande. Den inställningen tar vi med oss till Uniplay,” säger Linus Blomberg, medgrundare av Uniplay och tidigare medgrundare av Avalanche Studios, känd för spel som Just Cause och Mad Max. Tillsammans med serieentreprenören Eric Francia (grundare av bl.a varumärkesportalen DeBroome som såldes till Mediaflow 2024) VD för Uniplay, siktar bolaget på att ta spelens enkelhet med kraften i lärande och göra “corporate learning lika enkelt och roligt som ett mobilspel”.
Så fungerar Uniplay
Uniplay ersätter traditionella utbildningsmoduler med engagerande spel, anpassade för att vara så enkla att förstå som ett mobilspel och så roliga att anställda vill fortsätta spela. Uniplays mjukvara tar ett företags befintliga utbildningsinnehåll och omvandlar det till interaktiva spelmoment. Med sin AI-motor analyserar Uniplay utbildningsmaterial och matchar det med speltyper som frågesporter, utmaningar och tidsbaserade uppdrag. Varje anställd får en egen spelresa på sin mobil där de får olika utmärkelser och tjänar Uniplay Coins längs vägen – en slags valuta som går att använda för att köpa utvalda produkter i en shop som finns hos Uniplay eller i företagets egna kanaler. En helt ny nivå av motivation i utbildningsvärlden.
Fördelar för företag och HR-team
För HR– och Learning & Development-team erbjuder Uniplay ett intuitivt AI-drivet dra-och-släpp-gränssnitt som enkelt förvandlar exempelvis onboarding-material eller compliance-kurser till mobilspel. Ingen teknisk expertis krävs för att komma igång. Plattformens AI-drivna motor anpassar utbildningen i realtid, ger insikter och sparar tid utan komplicerade kontrakt eller kostnader. Uniplay drivs av en användarbaserad prissättning som gör det enkelt att skala upp eller ner.
Rolig revolution i en växande marknad
Med LMS-marknaden på väg att växa från 23 miljarder USD 2024 till 82 miljarder USD 2032, och med 43 procent av större företag som är öppna för att byta ut eller ersätta sina nuvarande LMS-system*, erbjuder Uniplay en lösning på en kritisk utmaning: oengagerade medarbetare. Bolaget har redan väckt intresse från både svenska storbolag och Fortune 500-företag. Tidiga användare rapporterar en markant ökning av engagemang och läranderesultat.
”I en tid då förändring är konstant och nya färdigheter är avgörande, behöver lärande vara engagerande, lättillgängligt och inspirerande, så att anställda vill fortsätta att lära sig” säger Eric Francia, VD för Uniplay: ”Vi har designat Uniplay för att bryta ner lärande i snabba, interaktiva spel som ger anställda omedelbara belöningar och en känsla av framsteg. Det här är inte bara ett nytt LMS – det är ett nytt sätt att tänka på lärande.”
Uniplay planerar att växa sitt team från åtta till 25 medarbetare inom ett år och ser fram emot att sätta en ny standard för corporate training.
Linus Blomberg kommer vid sidan av sitt engagemang i Uniplay, att fortsätta som VD och medgrundare för Elemental Games.
Om Uniplay
Uniplay är världens första spelbaserade, AI-drivna Learning Management System som omvandlar företagsutbildning till en engagerande och rolig upplevelse. Grundat av spelindustriveteranen Linus Blomberg och serieentreprenören Eric Francia, förenar Uniplay avancerad speldesign med mikrolärande och AI-teknik för att skapa en revolutionerande företagsutbildning som omdefinierar hur yrkesverksamma lär och utvecklas. Uniplay är ett “AI-first” företag med huvudkontor i Stockholm, Sverige.
Vad är ett LMS?
Definitionen av ett LMS, eller Learning Management System är en digital plattform för att administrera, skapa, och distribuera lärande och utbildning i en organisation. Många gånger kallas det även e-learning plattform, lärplattform eller lärportal på svenska. Ett LMS kan ses som ett verktyg för digitalt lärande där företag antingen kan designa kurser och utbildningar själva eller med extern hjälp för att kompetensutveckla och onboarda medarbetare.