YLDR har nischat in sig på att vara en partner för bolag inom e-sport/gaming, att hjälpa dem hitta nya vägar till intäkter bland annat genom kläder, merchandise.
Bolaget som startade med sin affärsidé i Företagsfabriken för tre år sedan har nyligen flyttat in i ett större kontor i Videum Science Park där teamet på sex anställda arbetar. Flera av dem är delägare och många har själva tävlat i e-sport.
På kort sikt har affärsidén varit att sälja e-sportskläder till tävlande lag och deras fans där stora events som Dreamhack och mindre LAN drivit intäkterna. När coronapandemin slog till tappade man 90 % av sin försäljning. Nu har man skyndat på sin affärsresa för att, som var planerat på längre sikt, framför allt sälja e-sportskläder till lagens fans världen runt via e-handel. Under det senaste halvåret har YLDR automatiserat processer och gjort sig skalbara för en större marknad, man har tagit in kapital och mer är på väg in till våren.
Ligger före marknaden
Robin Backström, grundare och vd, kommer själv från en bakgrund med merchandise från traditionell sport. Han ser inte att YLDR har någon lika nischad konkurrent i Skandinavien och endast ett fåtal i USA. Nyligen gjorde man klart med The Alliance, Sveriges främsta lag och top 5 i världen inom spelet DOTA.
– Vi ligger nu lite före marknaden och kommer att vara slagkraftiga när det smäller, säger Robin och menar att stödja sitt favoritlag inom e-sport genom kläder kommer att bli lika naturligt som att bära en halsduk eller tröja för sitt favoritlag inom traditionell sport.
E-sport har i coronapandemin, när traditionella sporter fått ställa in, kommit in i finrummet. Det har blivit alltmer accepterat att lägga mer tid på att titta när andra spelar, än att själva utöva sporten.
– Att bära matchande kläder handlar för lagen om att lyfta sitt varumärke och sina sponsorer, för fansen handlar det om att bygga en identitet och visa på gemenskap, förklarar Robin och fortsätter; kanske blir det ännu viktigare för digitala organisationer där du inte fysiskt delar en plats utan via kamera och sociala medier får visa din tillhörighet.