I en ny Sifo-undersökning från Beans in Cup framkommer det att svenskarna i snitt dricker 2,2 koppar kaffe per arbetsdag.
Det innebär att vi totalt dricker nära tolv miljoner koppar per arbetsdag och hela tre miljarder koppar per år. Många med chefsroll tömmer dock betydligt fler koppar än så.
Att kaffe är mer än bara fika för svenskarna är tydligt. Det är en kopp som får humöret att lyfta och ett verktyg för en effektivare arbetsdag. Dessutom konsumeras drycken i så pass stora mängder att Sverige är det tredje mest kaffedrickande landet i världen, efter Nederländerna och Finland*.
I undersökningen genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av Beans in Cup, uppger svenskarna att de i snitt dricker 2,2 koppar kaffe per arbetsdag. Baserat på antalet sysselsatta i landet** blir det 11 806 370 koppar om dagen, drygt 59 miljoner koppar per arbetsvecka och tre miljarder koppar om året.
– Kaffet har haft en central plats under lång tid och med närmare tre miljarder koppar om året står det klart att drycken är en viktig del av vår vardag. Det gäller inte minst under arbetsveckan där vi kan behöva lite extra fokus och energi. Svenskarna ser dessutom kaffemaskinen som något mer än en plats att hämta dryck från – den har en större roll på arbetsplatsen, säger Peter Jönsson, smakchef på Beans in Cup.
Nästan hälften av de tillfrågade i undersökningen uppger att de dricker mer kaffe när de arbetar än under en arbetsfri dag. Det kan ha att göra med kaffemaskinens funktion. Närmare en tredjedel ser maskinen som en social mötesplats och något fler ser kaffedrickandet som en möjlighet till paus och njutning i vardagen. Fyra av fem säger dock att de inte påverkas av kollegornas vanor medan 13 procent menar att de dricker mer tack vare dem.
Varierande vanor beroende på yrkesroll
Hur svenskarna dricker kaffe och i vilken mängd ser olika ut beroende på yrkesgrupp. Chefer konsumerar mest – hela 3,2 koppar per arbetsdag – medan de som arbetar inom handel och kundservice endast dricker i snitt 1,6 koppar per dag. För närmare tre av tio logistikarbetare är det svart kaffe som gäller, vilket även stämmer för chefer. De som arbetar inom hotell och restaurang dricker i högst utsträckning kaffe med mjölk (62 procent).
– Kaffekulturen skiljer sig beroende på yrkesroll och arbetsplats. Att ha ett kontorsjobb kan exempelvis göra kaffet mer lättillgängligt för den anställde och dessutom kan tiderna för fikarast vara mer flexibla. Oavsett vilken arbetsplats vi befinner oss på bidrar kaffe till en social stund och tid för avkoppling. Det är helt enkelt en del av vår livsstil idag, avslutar Peter Jönsson.
Topp 5: Yrken och roller som konsumerar mest kaffe
- Chefsyrke inom företagsledning, politik, förvaltning och organisationer: 3,2 koppar per arbetsdag
- Lant-/skogsbruk, trädgård, djur och fiske: 3 koppar per arbetsdag
- Bank, finans och försäkring: 2,8 koppar per arbetsdag
- Hotell och restaurang: 2,8 koppar per arbetsdag
- Person-/godstransporter, logistik, lager- och postverksamhet: 2,6 koppar per arbetsdag
Beans in Cup grundades 2017 genom en sammanslagning av tre etablerade kaffebolag och är idag en av Sveriges ledande aktörer inom segmentet kaffe på arbetsplatsen. Beans in Cup ägs till ca 96 % av investmentbolaget Pamica, resterande del ägs av styrelse och tidigare ägare. Vi levererar kaffelösningar till arbetsplatser i hela Sverige och är passionerade i vår strävan att erbjuda det godaste kaffe på jobbet. Med gott kaffe menar vi inte bara god smak, utan också ett ansvar för en hållbar utveckling. Vi finns på 26 orter från Kiruna i norr till Malmö i syd med cirka 250 anställda.