Med 2021 bakom oss kan en blick framåt väcka både lättnad och chock.
Vi lämnar delta för omikron och distans för hybrid.
Men om det är något som de senaste två åren lärt mig så är det att Covid-19 inte lyckats att krossa den ekonomiska tillväxten. Tvärtom, den har tvingat olika system till ännu mer innovation. Vi har blivit tvungna att tänka om och tänka nytt – snabbt.

Dan Bjurman, Sverigechef Salesforce
En av dessa sanningar handlar om effektivitet på jobbet. Pandemin gav medarbetare ännu mer självständighet än vad vi i Sverige är vana vid, och att effektivitet och ambitionsnivå ska likställas med tid på kontoret. För ärligt talat kunde denna omfattande fysiska närvaro ibland vara ett spel för gallerierna för att visa att man ju faktiskt var produktiv. Men att sitta på ett fast kontor har inte visat sig vara mer effektivt. Tittar man på föregående års BNP ser vi att produktiviteten inte alls har sjunkit. Tvärtom, har svenska bolag trotsat restriktioner och karantänregler och levererat en ekonomisk aktivitet högre än innan pandemin.
Det här oberoendet av ett fysiskt kontor kan bli ännu starkare. Som exempelvis frågan om videomöte som för åtskilliga av oss inneburit många och långa pass som slutar med att vi mot eftermiddagen sitter med allt vi inte hunnit med. Vi behöver tänka nytt kring hur vi skapar smarta digitala huvudkontor vid sidan av de fysiska. I stället för ett maraton av videomöten behöver vi alla fundera på hur vi till exempel ger våra medarbetare enkel och säker åtkomst till applikationer och information de behöver för att kunna göra sitt jobb – oavsett var de vill vara, när de behöver den, och framför allt utan att behöva sitta i ett möte för att få den.
En annan sanning som kan ställas på kant är vilken roll det fysiska kontoret faktiskt ska spela. Behöver det vara en plats för arbete eller kan det i stället vara ett ställe som stöttar medarbetarnas fysiska och mentala välmående? En tanke som exempelvis presenteras av Sitra i deras undersökning “Weak Signals 2022”. Nu när alla återgår till någon form av hybridlösning är det viktigare än någonsin att skapa kreativa och innovativa kontor. Det gäller nu att behålla talangerna och attrahera nya i det pågående talangkriget.
2022 blir året då företag måste komma fram till en lösning som passar alla, men ett är säkert – att kunden är stjärnan håller på att övergå till att medarbetaren är det. I själva verket en helt naturlig utveckling. Tillväxt bygger ju som vi alla vet på starka kundrelationer, som i sin tur bygger på utmärkta kundupplevelser. Och utan nöjda medarbetare får vi inga nöjda kunder. Sambandet är tydligt.
Därför behöver vi som företag och organisationer ställa om och anpassa oss till det stora skiftet som en hybrid arbetsmiljö innebär. Det viktigaste blir för oss att se till att medarbetarna verkar i en företagskultur baserad på tillit, kreativitet, transparens och inkludering för att känna sig delaktiga och bli inspirerade. Allt annat leder bort från vägen till lönsamhet och tillväxt.
Dan Bjurman, Sverigechef Salesforce