Nomineringen till Stora Kommunikationspriset 2021 är i full gång.
Ny för i år är André Assarsson, Government Manager på Facebook Norden och expert inom Public Affairs och PR.
Vi ställde några snabba frågor om uppdraget att utse årets bästa kommunikationsinsatser.
Hej André! Vi är jätteglada över att ha dig med i årets jury. Vilka perspektiv kommer du att bidra med?
-Förmågan att dra fördel av ny teknik, att vara innovativ och att lösa problem som är större än bara för en själv eller egna organisationen är perspektiv som jag gärna bidrar med.
Vad förväntar du dig för slags nomineringar i år?
-Jag tror pandemin kommer spela stor roll. Behovet av bra kommunikation har kanske aldrig tidigare varit så stort som under krisåret 2020. Inte bara om Covid-19 utan också all ordinarie kommunikation som ställts inför helt nya utmaningar när vi inte kan resa och träffa varandra lika enkelt. Digitalisering blir nog en röd tråd.
Vad var kommunikationens största utmaning under 2020?
-Att ställa om till digitala kanaler och format. Ett arbete som sedan tidigare påbörjats men som accelererats rejält efter pandemin. Hur når du fram till människor på ett genuint och framgångsrikt sätt när du befinner dig flera kilometer bort ifrån varandra?
Vi har flera nya kategorier i år. Är det någon av dem du tycker är extra intressant?
-Jag brinner mycket för just digital kommunikation. Rätt använt så är detta ett extremt effektivt men även demokratiskt sätt att kommunicera. Detta eftersom autencitet, innehåll och transparens får kraftigt ökad betydelse. När alla plötsligt får chansen att nå varandra i realtid så ökar mångfalden och bra kommunikation premieras framför mindre bra.
Stora Kommunikationspriset delas ut i fem kategorier varav fyra är nya: årets bästa kommunikativa ledare, medarbetarkommunikation, digitala kommunikation, förändringskommunikation och årets bästa innovativa kommunikation.