Det nystartade svenska AI-bolaget Big Audience Machine (BAM) har säkrat en investering på totalt 4 MSEK från investerare som Antler, Dagg AI, Co_Made och flera namnkunniga ängelinvesterare, däribland grundare av Acast, Massive Entertainment och ftrack.
BAMs AI-drivna plattform hjälper mindre marknadsteam att snabbt och effektivt skapa autentiskt och varumärkestroget innehåll för alla kanaler.
Bakom BAM står Adam Chrigström, en erfaren entreprenör som tidigare grundade Playpilot, en streamingaggregator som växte till 6 miljoner månatliga användare innan den förvärvades av Co_Made.
– Miljontals mindre företag kämpar idag med att skapa innehåll som håller hög kvalitet för alla sina kanaler. Man kan få viss hjälp av AI, men det är svårt att skapa innehåll som verkligen engagerar och bygger varumärke. BAM löser detta genom en plattform som låter små team skala sin produktion utan att tumma på kvalitén. Jag tror vi under kommande år kommer att se en explosion i antalet nya företag och BAM är perfekt positionerat för att bygga alla dessa nya varumärken, säger Johan Billgren, investerare i bolaget och en av grundarna bakom Acast.
BAM bygger just nu sin plattform tillsammans med ett fåtal noggrant utvalda pilotkunder. Efter årsskiftet kommer fler kunder gradvis få tillgång till tjänsten och en bredare lansering är planerad till våren 2025.
– Finansieringen låter oss accelerera utvecklingen och ger BAM en unik möjlighet att avlasta pressade marknadsteam och småföretagare. Vi har redan idag en lång väntelista av företag som vill bli kunder, vilket tydligt talar för behovet av vår lösning, säger Adam Chrigström, grundare och VD på BAM.
BAM har utvecklat ett unikt ramverk som säkerställer att genererat innehåll är relevant och varumärkestroget.
– Många har säkert bett ChatGPT skriva innehåll för nyhetsbrev eller sociala medier och märkt att resultatet blir generiskt och platt. BAM löser detta genom att bygga en “Playbook” för innehållsskapande som bygger på en djup förståelse för företagets affär, kunder och varumärke. Sedan kan man enkelt skapa, planera och publicera varumärkestroget innehåll för alla kanaler, fortsätter Adam Chrigström.
Om Big Audience Machine
Big Audience Machine (BAM) är en AI-driven content marketing-plattform som hjälper marknadsteam skala upp sin innehållsproduktion. Tjänsten skapar en Playbook som fungerar som en dynamisk grund för att producera högkvalitativt, varumärkestroget innehåll. Den hjälper företag planera, producera och publicera innehåll i alla sina kanaler.