Q-handelsbolaget har öppnat en intern akademi som ska syfta till att fler människor klättrar inom bolaget.
Idag består den svenska delen av foodora av 6000 anställda människor, varav 5000 arbetar med att leverera mat och varor runt om i hela Sverige.
Många inom bolaget började med det som foodora kan bäst, nämligen leverera snabba hemleveranser. De som arbetar som bud idag har viktiga insikter i företagets kärnverksamhet och det kan nu ytterligare tas till vara genom foodora academy.
Varje kvartal kommer alla som är anställda som bud kunna ansöka till akademin. Därefter sker en antagningsprocess genom personliga intervjuer. Därefter kommer de antagna personerna bli presenterade för foodoras tre olika hr-avdelningar som ansvarar för foodora market, customer success samt huvudkontoret. Utbildning kring nya tjänster och roller kommer erbjudas de människor som deltar i akademin.
Akademin består av två delar, ledarskapsutbildning och traineeprogram inom bolagets avdelningar.
– I vårt stora bolag finns det fantastisk kunskap som jag vill fånga upp. Att fånga upp stjärnor inom bolaget är viktig för vår fortsatta framgång. Just nu har jag många kollegor som började sin anställning som just bud, och som gått vidare till andra roller inom företaget. Deras kunskap kring logistik är ovärderlig och det som har gjort att vi har blivit vassare än andra inom last mile delivery, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.