Idag är det helt avgörande för många företag att de lyckas behålla och utveckla sina duktigaste medarbetare.
Men många företag förlitar sig på årliga medarbetarundersökningar vilket gör att de blir alldeles för långsamma på att fånga upp signaler från organisationen.
Genom att bli snabbare på att fånga upp och agera på feedback från anställda kan företag skapa mer engagerade medarbetare, vilket leder till mer positiva kundupplevelser och bättre finansiellt resultat.
En ny undersökning från The Josh Bersin Company och Medallia visar att företag som är ledande på att hantera feedback från anställda (employee experience, EX) även når bättre affärsresultat. I undersökningen, som innefattar nära 700 företag i flera världsdelar, har man analyserat hur de tio bästa procenten inom hantering av medarbetarupplevelser (EX) skiljer sig från de 10 procenten med lägst betyg. Resultaten visar att de företag som är främst inom EX även växer snabbare, når sina finansiella mål oftare, får högre kundnöjdhet och större andel återkommande kunder.
Ledarna är bättre än eftersläparna inom alla dimensioner av EX, vilket bland annat innefattar följande:
- De har dedikerade team som arbetar med medarbetarupplevelser.
- De fångar snabbare upp feedback från anställda för att bygga en holistisk syn av arbetsstyrkan och de vidtar åtgärder baserat på feedbacken.
- De skapar en arbetsmiljö där de anställda känner sig säkra och komfortabla med att dela sina uppfattningar, även kring svåra ämnen som kräver reflektion och där åtgärder behöver vidtas.
- De har ett nära samarbete mellan olika avdelningar och på olika chefsnivåer.
Framtidens vinnare blir de företag som kan rekrytera, utveckla, och behålla de bästa lagen. Ledande varumärken kommer att behandla sina anställda som kunder och prioritera medarbetarnas upplevelser lika högt som kundernas upplevelser. Här kommer HR-avdelningen att spela en avgörande roll. Genom en digital plattform där signaler och feedback från anställda löpande samlas in och hanteras på rätt sätt med relevanta åtgärder, kan företag skapa mer positiva medarbetarupplevelser, starkare kundrelationer och bättre affärsresultat.
Av Anders Johansson, säljansvarig och talesperson för den nordiska marknaden på Medallia