Marketing data hub Funnel stärker ledningsgruppen genom rekryteringen av Jonas Björk som ny Chief Technology Officer (CTO).
Rekryteringen kommer att göra det möjligt för Funnel att utveckla sin innovativa teknik för Funnels fortsatta tillväxt och bidra till Funnels vision att bli en globalt ledande hub för marknadsföringsdata.
Jonas Björk ansluter till Funnel med över 15 års erfarenhet av dataanalys, business intelligence och datainfrastruktur. Han kommer närmast från rollen som CTO på Acast, där han ansvarade för att bygga upp företagets marknadsplats liksom att förbereda teknikorganisationen inför den senare genomförda börsnoteringen. Dessförinnan var Jonas teknisk chef för datainfrastruktur på Spotify, där han bland annat ledde storskaliga projekt inom machine learning, databearbetning och lagring.
”Jag är väldigt glad över att bli en del av Funnel-teamet, där data är den centrala delen av erbjudandet. Jag ser fram emot att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra utvecklingsteam, så att vi kan bygga skalbara och lättanvända tekniska lösningar som underlättar och skapar mervärde för marknadsförare över hela världen,” kommenterar Jonas Björk, CTO på Funnel.
”I en tid där digitalisering, ökat skydd för personlig integritet och den snabba utvecklingen av AI fundamentalt förändrar marknadsförares sätt att arbeta, är Funnels tydliga ambition att fortsätta utveckla plattformen. Med innovativ teknik och AI-integrerade lösningar kommer vi kunna hjälpa våra användare att möta dessa utmaningar. Jonas omfattande erfarenhet av att bygga upp och leda högpresterande techorganisationer kommer att vara ovärderlig i denna resa och bidra till Funnels vision att bli en globalt ledande hub för marknadsföringsdata,” kommenterar Fredrik Skantze, CEO och medgrundare på Funnel.
Funnels fokus på innovativa arbetssätt för marknadsförare har redan gett avtryck i produkten. Under september lanserades Quick Explore, den första AI-drivna funktionen som gör marknadsförare bättre och hjälper dem att snabbare och mer effektivt fatta beslut baserat på data. Senare under året planerar Funnel att släppa en ny upplevelse för marknadsförare som tillåter dem att analysera och visualisera data för att nå snabbare insikter.
Jonas Björk tillträdde rollen som CTO och medlem i ledningsgruppen den 11:e september.