Det senaste året har präglats av osäkerhet och förändring för många företagsledare.
Samtidigt har vi sett dramatiska teknologiska framsteg, särskilt när det kommer till AI.
Vad som en gång var känt som “digital transformation” har gått från att vara en trend till att bli en nödvändighet – och 2024 ser ut att bli året då affärsomvandling blir den nya normen. Här är de fyra trender som jag tror att vi kommer se under 2024, i takt med att företagen rustar sig för att möta kommande utmaningar och möjligheter.
Generativ AI inom affärsvärlden
Generativ AI (GenAI) har på kort tid gått från att vara en nischad forskningsgren till att bli en erkänd teknik med potential att omvandla både företag och hela samhällen. Gartner förutspår att till 2026 kommer hela 80 % av företagen att ha integrerat GenAI API:er och modeller – alternativt att de kommer att ha implementerat GenAI-applikationer i sina produktionsmiljöer. Oavsett vilket vore det en dramatisk ökning från mindre än 5 % i början av 2023.
För att behålla förtroendet och engagemanget hos anställda måste företag idag hänga med när det kommer till innovation. Tidiga användare av generativ AI väntas uppleva en klart förbättrad effektivitet och överlägsna kund- och medarbetarupplevelser – och under 2024 förväntar jag mig att se företag gå från att prata om GenAI till att aktivt utforska och testa hur det kan användas. Företag kommer till en början att experimentera med AI för att förstå hur man bäst integrerar teknologin. Med begränsade budgetar mitt i en fortsatt ekonomisk osäkerhet, kommer många organisationer dessutom att behöva vägledning och stöd.
Reskilling för ökad flexibilitet
För många inleddes 2023 med personalminskningar och uppsägningar. I takt med att ekonomin nu så smått börjar vända, kan vi även vänta oss att efterfrågan på digitalt kunniga talanger återigen ökar. Här kommer omskolning av personal att bli centralt, eftersom företag nu befinner sig i en konkurrensutsatt kapplöpning om talanger.
Med en brist på kvalificerad teknisk arbetskraft kommer företagen behöva öka sina investeringar i kompetensutveckling och omskolning, särskilt inom området artificiell intelligens. Att erbjuda utbildningsprogram och möjligheter kommer att bli avgörande för att attrahera och behålla de mest kompetenta talangerna. Jag är övertygad om att företag som investerar i sina anställdas tillväxt kommer att få långsiktiga konkurrensfördelar.
Data allt viktigare i takt med att företag kräver snabb“return on intelligence”
I min roll märker jag tydligt att de företag som snabbt har omfamnat olika tekniska lösningar under de senaste åren, nu i stället upplever utmaningar med att maximera värdet av sina investeringar. I strävan efter att optimera avkastningen på investeringar och förbättra operativ effektivitet kommer betydelsen av högkvalitativa och enhetliga data att stå i centrum.
Under det kommande året kommer vi att se ett ökat fokus på teknik som snabbt frigör värde från dataresurser. På samma sätt som elektricitet är avgörande för att den moderna världen ska fungera,
kommer enhetlig dataåtkomst att vara drivkraften bakom nästa våg av affärsomvandling. Företag som fokuserar på att sammanlänka sina datapunkter kommer att vara väl positionerade för att snabbt realisera värdet av exponentiell teknik som AI och automatisering.
ESG hamnar återigen högst upp på agendan
För två år sedan var ämnet ESG prioriterat i nästan varje samtal med företagsledningar. För många har dock 2023 inneburit ett ständigt jonglerande av ekonomiska frågor och under året har vi sett många skifta fokus från ESG till möjligheterna med generativ AI. Jag tror att 2024 är året då etik och transparens kring hållbarhetsinitiativ återigen blir kritiskt för kunder och investerare.
I samband med införandet av lagstiftningen European Sustainability Reporting Standards (ESRS), som kräver nya regler för miljörapportering från och med räkenskapsåret 2024, kommer koldioxidspårning och rapportering att bli mer än bara standardkrav. Sammanfattningsvis är det inte längre frivilligt att använda sig av etiska och hållbara metoder – det är ett måste för alla företag som vill överleva och fortsätta vara konkurrenskraftiga. Företag som uppfattas som eftersatta inom ESG kommer att riskera reaktioner från partners. Organisationer måste höja kompetensen internt och etablera tydliga nyckeltal för att mäta framgångar på hållbarhetsområdet – och skilja mellan verklig hållbarhet och ”greenwashing”.
Ett år av förändring
Vågen av teknologiska framsteg kommer att förändra stora delar av våra liv från grunden. Det är avgörande för företag att vara förberedda och säkerställa att de har den effektivitet, skalbarhet, flexibilitet och smidighet som behövs för att framgångsrikt navigera genom förändringens snabba flöden. Trots detta är det viktigt att behålla människan i fokus. Omvandling och innovation är nödvändiga, men i jakten på digital framgång får vi inte förlora det mänskliga. Vi lever i en tid som är unik på många sätt, och därför kommer ServiceNows ledstjärna för 2024 vara att komma ihåg att kommunikation och mänsklig kontakt utgör kärnan i relationer, parallellt med den teknologiska utvecklingen.
ServiceNows EMEA-president Cathy Mauzaize