Under december påbörjas införande av digital tjänstelegitimation, så kallad e-tjänstelegitimation, för medarbetare i Karlstads kommun.
Nu blir det enklare och säkrare för både medarbetare och Karlstadsbor.
Digitala tjänster fyller en alltmer central funktion i kommunkoncernens verksamheter, samtidigt som hoten från omvärlden ökar och med det behovet av en säker, robust och tillförlitlig infrastruktur.
– Som kommun och arbetsgivare måste vi säkers
tälla att vi har en trygg och säker hantering av vår information, både för medarbetare och medborgare. Det behövs för att utföra vårt uppdrag i samhället. Med e-tjänstelegitimation kan våra medarbetare både identifiera sig digitalt vid inloggning och visa upp den fysiskt i arbetsmobilen vid behov, förklarar Lars-Göran Sundgren, IT-chef i Karlstads kommun.
Alkoholhandläggare först ut
Karlstads kommun inför Freja e-id:s e-tjänstelegitimation och under december påbörjas arbetet inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen. Först ut är bland andra alkoholhandläggare vilka har behov av att just kunna identifiera sig både digitalt och fysiskt med en tjänstelegitimation i yrket.
Det här är e-tjänstelegitimation
En e-tjänstelegitimation fungerar likt en privat e-legitimation, men är kopplad till personens anställning och visar foto, namn och arbetsgivare direkt i mobilen. Den allmänhet som vill säkerställa en e-tjänstelegitimations äkthet kan göra det på flera sätt, bland annat genom att ange legitimationens unika kontrollnummer i ett fält på Frejas webbplats.





