[KRÖNIKA] Med en ny generation av arbetskraft kommer också nya sätt att attrahera och behålla anställda.
Vad som en gång fungerade kan nu snabbt bli förlegat i denna konstant föränderliga värld.
Många branscher kantas samtidigt av kompetensbrist så att nå och attrahera nästa generations arbetskraft blir ännu viktigare för att upprätthålla en framgångsrik verksamhet. Men vad söker den nya generationen på arbetsplatsen? En sak är säker, vi måste våga blicka bortom pingisbord och vaga löften om företagskultur.
En studie som presenterades under 2022 visade att många i generation Z och Y betonar vikten av socialt ansvar hos arbetsgivare – men samtidigt också att arbetstagarna själva vill känna att deras roll är meningsfull ur ett större samhällsperspektiv.
Undersökningen pekade dessutom på att respondenterna anser att företag bör, utöver sina affärsmål, också ha en tydlig plan för att skapa meningsfullt arbete, möjliggöra kompetensutveckling, arbeta för mångfald och prioritera miljön. Särskilt viktigt blir miljön, där 6 av 10 Gen Z och millennnials upplever oro över klimatet och denna oro har i förlängningen påverkat såväl privata som arbetsrelaterade beslut. Omkring en av sex har redan bytt bransch baserat på denna oro och omkring en fjärdedel planerar att göra det i framtiden.
Så hur kan man göra för att kombinera arbetsgivares behov av kompetens med arbetssökares vilja av att ha ett meningsfullt arbete på en hållbar arbetsplats?
Vårt projekt Work For Humankind började som ett djärvt initiativ för att bevisa att man kan arbeta varsomhelst i världen och fortfarande positivt påverka de platser man besöker. Volontärer från hela världen uppmanades att ta del av en unik möjlighet: att på egen hand uppleva hur man kan göra en långvarig positiv skillnad för en avlägsen ögemenskap samtidigt som man arbetar på distans från ett av de mest avlägsna kontoren i världen – aktiverat av Lenovos teknik. Volontärer kunde göra sitt dagliga jobb samtidigt som de hjälpte till att rädda det utrotningshotade djurlivet och stärka samhället.
Arbetet visade sig givande både för de som deltog men också för samhället de gav tillbaka till.
Vad vi menar med detta är självklart inte att alla företag ska skicka sina anställda till avlägsna öar. Utan snarare våga öppna ögonen för sätt man kan utmana sitt eget företag och sina anställda på, samtidigt som man ger tillbaka till samhället.
Kanske kan ni som företag samarbeta med lokala välgörenhetsorganisationer, avsätta dagar för volontärarbete, möjliggöra mer hållbara resor i arbetet eller underlätta hybridarbete. Små steg i rätt riktning kan i slutändan vara det som i långa loppet gör er till en eftertraktad arbetsplats som ger tillbaka till såväl anställda som samhället. Det blir i längden en win-win för alla iblandade. Företag blir grönare och lockar samtidigt personal, medarbetare får känna sig utmanade med en känsla av meningsfullhet i linje med sina värderingar, och samhällen kan fortsätta frodas utan att teknikutveckling bromsas.
Av Daniel Lindberg