Analyticsföretaget Piwik PRO rekryterare nu Brian Clifton, en tidigare EMEA chef för Web Analytics på Google, som senior rådgivare.
Detta sker samtidigt som bolaget fortsätter att satsa i Sverige och övriga Europa.
Piwik PROs vd Piotr Korzeniowski kommenterar värvningen.
– Vi känner ett starkt momentum nu när Google Analytics 3 har lagt ner och allt fler användare letar efter ett integritetsvänligt analyticsverktyg. Ett perfekt tillfälle för oss på Piwik PRO att kliva fram ännu mer och visa att det finns GDPR-säkra analyticsalternativ. Vi jobbar hela tiden med att utveckla våra produkter, men tittar också på våra strategiska vägval. Därför känns det helt rätt att ta in Brian Clifton i vårt bolag och stärka vår kompetens på detta område ytterligare, säger Piotr Korzeniowski, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.
Som Googles första EMEA chef för web analytics var Brian Clifton med och lanserade Google Analytics på den europeiska marknaden. Det är mot bakgrund av det och med över två decenniers erfarenhet av att jobba med dataanalys och analytics som Brian nu kommer att agera strategisk rådgivare till styrelsen.
– Det här är en nyckelvärvning för oss och vi hoppas att detta kommer göra oss än mer konkurrenskraftiga i Sverige. Vi erbjuder redan lagring av data i landet och vi vill nu vässa våra produkter och vårt erbjudande ännu mer. Alla som driftar en hemsida i Sverige ska veta att det finns integritetsvänliga analyticsalternativ, avslutar Piotr Korzeniowski, vd på Piwik PRO.