FRÅGA: Jag skall ha rehabiliteringssamtal med några i min lokalvårdsgrupp som har haft stor korttidsfrånvaro.
Har ni tips på frågor som man kan diskutera vid ett rehab samtal?
SVAR: Rehabsamtal ska ske oavsett bakgrund till tillfällena av korttidssjukfrånvaro, om de är tillräckligt många.
Försäkringskassans definition av upprepad korttidsfrånvaro – ett skäl till rehab samtal – är sex eller fler korttidsfrånvarotillfällen under en 12-månadersperiod, men det förekommer arbetsplatser där man använder definitionen fyra tillfällen per sex månader.
Vid ett rehab samtal byggt på Försäkringskassans definition har den anställde skyldighet att lämna information om sina korta sjukfrånvarotillfällen.
Förslag till samtalspunkter
Orsak till frånvaron – genomgång av frånvarotillfällena tillsammans. Diskutera orsakerna.
Finns det något samband mellan besvären och arbetsplatsen/arbetssituationen? Hur trivs medarbetaren, hur ser arbetsklimatet ut? Känner man olust till att gå till arbetet? Klarar man arbetsuppgifterna? Vad kan göras för att öka frisknärvaron och arbetsförmågan?
Hur motiverad är medarbetaren till sitt arbete? Vilka för- respektive nackdelar ser de i arbetet?
Hur tar medarbetaren hand om sin hälsa/och ev. sjukdomar? Kosthållning? Motion och sömn? Stress? Alkoholkonsumtion?
Hur ser medarbetaren sociala situation ut – kan det påverka arbetssituationen?
Vad har medarbetaren själv gjort för att göra något åt sina problem/har de sökt hjälp för att komma tillrätta med dem?
Planering – Vad har vi kommit överens om i samtalet? Vilka insatser skall ske? Ansvar?
Boka in ett uppföljande möte
Städbranschen Sverige är sedan 2013 en rikstäckande branschorganisation, vi samlar alla verksamheter med intresse för rena, hygieniska, lättskötta och vårdade fastigheter. Med en tydlig värdegrund arbetar Städbranschen Sverige för att lyfta och ena branschen, företagen och individerna. Detta genom att driva frågor och projekt som utvecklar och understryker vikten och omfattningen av branschens bidrag till samhället.