Zoom, det välkända företaget inom kommunikationsteknik, byter namn.
Det sker som en del av satsningen på AI-lösningar för hybridarbete, som nu står i centrum för verksamheten.
Företaget Zoom, känt för sina videolösningar, byter namn. Hittills har företagets namn speglat dess fokus på att leverera mjukvara för videokommunikation, vilket har gjort det enkelt för människor världen över att hålla kontakten.
De senaste åren har Zoom utvecklats bortom att endast erbjuda videomöten. Som ett AI-drivet företag fokuserar Zoom nu huvudsakligen på ansvarsfull datainlärning för att leverera innovativa lösningar för hybridarbete som främjar smidigt samarbete. Detta har senast resulterat i AI-assistenten Zoom AI Companion 2.0, som är marknadsledande inom taligenkänning och mötesintelligens jämfört med andra AI-verktyg.
För att spegla sitt nya fokus och sin nya roll byter företaget namn från Zoom Video Communications Inc till Zoom Communications Inc. Namnbytet markerar ett paradigmskifte i Zooms teknologiska inriktning, samtidigt som företagets kärnvärden består.
– När jag grundade Zoom 2011 var mitt mål att skapa den bästa videokonferenslösningen på marknaden. Jag ville utveckla något som var enkelt att använda, hade hög videokvalitet och stöd för mobila enheter, och som gjorde det möjligt för människor att mötas med bara ett klick. När jag blickar framåt kan jag med säkerhet säga att Zoom Communications Inc. kommer att fortsätta utveckla användarvänliga produkter av hög kvalitet som främjar arbetsglädje, säger grundaren och VD:n Eric Yuan.
För mer information, läs mer här.