Gen Z vill jobba på en värdedriven arbetsplats. Men hur skapar man egentligen en sådan?
Hanna Eriksson är HR-chef på rekryteringsbolaget TB-Group där de flesta anställda är under 30.
Här är hennes bästa tips.
Gen Z har beskrivits som en värdedriven generation som inte vill att någon bestämmer över dem. De gillar personalförmåner och söker sig vidare om de inte trivs på jobbet.
Hur förverkligar man en värdedriven arbetsplats där Gen Z både trivs och presterar? Nyckeln är ta fram företagets värderingar och göra dem till en del av vardagen, menar HR-chefen Hanna Eriksson (född 1994) på TB-Group, som gjort detta arbete grundligt de senaste två åren:
– När vi växte snabbt från 10 till 50 medarbetare såg vi ett behov av att formulera de värderingar som ”satt i väggarna” och göra dem tillgängliga för alla nya. För att göra det behövde vi engagera både ledningen och medarbetarna, göra övningar i grupp och rulla ut värderingarna på ett genomtänkt sätt. En värdedriven arbetsplats tror jag är en bra arbetsplats för alla generationer – men för Gen Z är det ofta en avgörande faktor.
3 tips från Hanna Eriksson:
1: Värderingar i vardagen
Vad är viktigt på er arbetsplats, hur lyder era värderingar? Värderingarna bör finnas med i
allt från utvecklingssamtal till ledningsmöten, men också vara en självklar del av samtal i
vardagen, problemlösning och när ni firar tillsammans. (Se checklista nedan hur ni tar
värderingarna från idé till praktisk vardag.)
2: Snabbt och tryggt
Gen Z lever i ett snabbt Tiktok-tempo. Samtidigt är de trygghetssökande och rädda för
att bli utbrända. Trygghet är minst lika viktigt som tempo, särskilt för de yngre Gen Z runt
20 år. De känner stor press och det måste finnas ”klantacceptans” – rätt att misslyckas.
Som chef är det viktigt att visa sårbarhet och prata om misslyckanden.
3: Strössla med personalförmåner
På vår arbetsplats har vi hundrum, kyl med energidryck, långluncher för att hinna träna…
Den här typen av personalförmåner kostar lite för dig som arbetsgivare men älskas avGen Z. Fira ofta och bjud in till AW på kontoret varje vecka. För oss blev det ett lyft att flytta till ett något mindre kontor, det stärkte sammanhållningen.
Fotnot: Generationen född 1997–2015 brukar kallas Gen Z.
Här delar Hanna Eriksson sina bästa tips – och varnar för vanliga fällor:
Checklista i 7 steg: Så bygger ni en värdedriven arbetsplats
1. Utgå från vilka som styr arbetsplatsen. Entreprenörsdrivet? En kommun? Tunga investerare? Välj approach utifrån vem/vilka som bestämmer.
2. Visionen först, sedan värderingarna. Formulera en gemensam vision. Efter det kan ni sätta värderingarna som ska ta er dit.
3. Involvera så många som möjligt. Engagera både ledningen och medarbetare.
4. Tänk reklam: koncept, slogan, visualisera. Det gör värderingarna mer tydliga och påminner er i vardagen. Gör värderingarna synliga på webben och fysiskt på kontoret.
5. Lansera värderingarna internt så att de känns och märks. Vad händer vid lanseringen, tänk även före och efter; hur ska budskapen fastna?
6. Utrullning i vardagen. Involvera och engagera om och om igen. Skapa rutiner, som att diskutera ett dilemma med era värderingar som stöd. Hur märks era värderingar vid rekryteringar, utvecklingssamtal, befordringar och så vidare.
7. Mät och sätt mål. Utvärdera er arbetsplatskultur för att på svart på vitt om ni lever som ni lär. Vi gör Great Place To Works årliga medarbetarundersökningen och har satt målet att listas som Sveriges Bästa Arbetsplats.
3 fällor: Vanliga misstag att undvika
1: Värdeorden stannar vid ord
En klassisk miss är att tro att jobbet är klart när företagets värderingar tagits fram och presenterats för alla medarbetare. Men det är nu det viktigaste arbetet börjar. Annars blir värdeorden aldrig mer än fina ord.
2: För fluTiga värderingar
Vem vill inte jobba på en ”inkluderande” arbetsplats – men vad betyder det hos er?
Formulera er inte platt och otydligt. Var ärlig och våga spetsa till er kultur! Var inte rädd
för att kulturen inte passar exakt alla.
3: Man glömmer lyfta fram vad som INTE accepteras
Man glömmer att kommunicera vad företaget och kulturen INTE är. Genom att tydligt kommunicera vilka beteenden och attityder som inte accepteras kan man skapa en tydligare riktning för hur medarbetare förväntas agera och samarbeta.
Guide, webinar och poddserie
I samarbete med Great Place To Work Sverige ger TB-Group ut en guide om sitt
värderingsarbete, de bjuder in till webinar 22 oktober och släpper samtidigt en
poddserie i tre delar.
– Vi vill dela våra erfarenheter och underlätta för organisationer som också vill ta
sina värderingar från ord till vardag, säger Hanna Eriksson.