På lördag den 1 mars är det återigen dags för UF-mässan på Marieberg Galleria.
Mellan kl 10-17 kommer nästan 500 unga företagare och 118 företag att möta gallerians många besökare och träna på att sälja sina produkter i konkurrens både av befintliga butiker och andra UF-företag.
– I år tycker jag mig märka ett större utbud av företag med konkreta produkter i stället för företag som erbjuder service och olika tjänster. Det finns många bra, lite enklare produkter som är riktigt geniala, säger Hugo Jerlström, projektledare Ung Företagsamhet i Örebro län, som också ser ett fortsatt fokus på hållbarhet.

Bild från förra årets UF-mässa på Marieberg Galleria.
Hugo ger exempel på tre olika företag som vart och ett sticker ut – och det finns många fler:
- Jobbkompassen UF har utvecklats av tre tjejer som erbjuder en tjänst som underlättar för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden genom deras rekryteringsverktyg där jobbsökande ungdomar matchas med arbetsgivare.
- Zeromess UF drivs av fem tjejer som utvecklat ett lock med ett decilitersmått till alla påsar i skafferiet som de tillverkar genom 3D-modellering för att undvika spill och att produkten läcker. De producerar och designar produkten själva.
- OpenUp UF är ett annat företag som redan imponerat på Hugo för sitt engagemang och försäljningsförmåga och olika produktsläpp. Från början bestod produkten av en kapsylöppnare och målgruppen var tjejer med långa naglar. Efter upptäckt att det fanns ett behov av kapsylöppnare även bland barn, personer med nedsatt handstyrka och många äldre breddades målgruppen och försäljningen tog fart. OpenUp står bakom många virala klipp och företaget har byggt upp sin kundbas digitalt. Även OpenUps produkter tillverkas genom egen 3D-modellering.
– För oss på Marieberg Galleria är det fantastiskt att kunna erbjuda de ungdomar som driver ett UF företag en plattform där de får möta kunder och träna på sin säljteknik och marknadsföring. Vi har i år valt att utöka vårt partnerskap för att skapa ett ännu närmare samarbete över hela UF-året. För oss är det viktigt att stötta ungdomar i det geografiska område där vi är verksamma, och detta är en väldigt bra möjlighet att göra detta. Innovation och entreprenörskap ligger oss varmt om hjärtat och jag hoppas att även årets UF-företagare får många nyfikna besökare, säger Sofie Källgren, centrumchef på Marieberg Galleria som numera har ett partnerskap med Ung Företagsamhet i Örebro län.
– Vi har sedan tidigare ett väldigt gott samarbete med Marieberg Galleria, som är en av de starkaste shoppingdestinationerna i Örebro län, och att de i år valt att utöka detta ytterligare till ett partnerskap är vi väldigt tacksamma för. Att företag väljer att stötta vår verksamhet ekonomiskt gör att vi kan fortsätta växa, ge fler barn och unga bättre förutsättningar för framtiden och se till att de nya idéer som kommer bygga framtidens samhälle får gro, avslutar Hugo Jerlström.
Marieberg Galleria ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Marieberg Galleria med sina ca 90 butiker svarar för fyra miljoner besökare.
Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighets-utveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Klépierre-gruppens portfölj värderas till 20,2 miljarder euro den 31 december 2024 och omfattar stora köpcentrum i 13 länder i Europa, som tillsammans tar emot över 700 miljoner besökare per år.
Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, till exempel CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s ”A-lista”. Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang och proaktiva arbete för hållbar utveckling och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Strøm, inklusive Marieberg Galleria, arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.